جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
کاربردهاي فناوري اطلاعات (2)
-(1 Body) 
کاربردهاي فناوري اطلاعات (2)
Visitor 212
Category: دنياي فن آوري
E-Government
دولت الکترونيکي را مي توان چنين تعريف کرد : ( به کارگيري فناوري اطلاعات در بخش هاي مختلف دولت به منظور افزايش بهره وري و ارتقا سطح خدمات رساني ). مهم ترين نتيجه اين امر ، افزايش رضايت مردم خواهد بود به شرطي که پياده سازي دولت الکترونيکي به طور صحيح و با موفقيت صورت گيرد . به عبارت ديگر ، دولت الکترونيکي با اين که مي تواند يک گام اساسي براي دولت ها باشد ، چالش برانگيز نيز است . اگر دولت ها نتوانند خدمات الکترونيکي را به صورت يکنواخت و قابل دسترس ، در اختيار عموم افراد جامعه قرار دهند ، دولت الکترونيکي منجر به شکاف طبقاتي بيش تر در جامعه و در نهايت نارضايتي مردم ، و افزايش مشکلات خواهدشد . البته اين به مفهوم انکار دولت الکترونيکي نيست بلکه تاکيدي است بر برنامه ريزي دقيق تر براي اين امر مهم ، که در عصر ديجيتال اجتناب ناپذير به نظر مي رسد .من در اينمقاله مختصرسعيکرده ام که مباني دولت الکترونيکي و اهميت آنرا به زباني ساده در اختيار شما قرار دهم.

تعريف دولت الکترونيکي :

دولت الکترونيکي به معناي اطلاع رساني و خدمات رساني به موقع ، دقيق و کارا در 24 ساعت شبانه روز ، 7 روز هفته و تمامي روزهاي سال از طريق وسايل ارتباطي گوناگون مانند تلفن و اينترنت است .

ديدگاههايدولت الکترونيکي :

در مباني دولت الکترونيکي ديدگاههاي مختلفي براي آن قايل شده اند و از يک نقطه نظر مي توان سه ديدگاهکلي را براي آن در نظر گرفت :
( Government to Government ) G2G
( Government to business ) G2B
( Government to citizen ) G2C
Government to Supplier و Government to Employee از ديگر ديدگاههاييهستند که مي توان آنها را در ارتباط با بخش هاي فوق در نظر گرفت . در عموم کشورها با وجود اين که ديدگاهG2G ، زير ساختار دولت الکترونيکي را تشکيل مي دهد و به عبارت ديگر نقش back office را ايفا مي کند ، به دليل اهميت يافتن خدمات مشتري مدار ، دو وجه G2B و G2C که به عبارتي نقش front office را ايفا مي کنند ، اهميت بيش تري در پياده سازي يافته اند .

راهکارهاي دولت الکترونيکي :

در هر يک از اين ديدگاهها، دولت الکترونيکي بايد کمک رسان و اهرمي براي ارتقاي سطح خدمات باشد . به همين دليل در کليه فعاليت هايي که در اين راستا صورت مي گيرد ، بايد راهکارهاي زير در نظر گرفته شود:
ساده سازي نحوه ارايه خدمات به مشتريان و تسهيل دسترسي به آنها
بهبود کارآيي و اثربخشي دولت از طريق حذف لايه ها و سطوح مديريتي
تسهيل دسترسي مشتريان به اطلاعات از اين طريق که مشتري مداري جايگزين بوروکراسي اداري شود .
بهبود وضعيت پاسخگويي به مشتريان و تضمين پاسخگويي در خصوص نيازهاي آنان
ساده سازي فرآيندهاي کسب و کار موسسات ، کاهش هزينه ها از طريق يکپارچه سازي و حذف سيستم هاي زايد
ايجاد بينش نتيجه گرايي در دولت
افزايش ميزان خلاقيت از طريق به کارگيري روند بخش خصوصي در امور دولتي
در اين بحث ، مشتري مي تواند هر يک از مردم ، بخش خصوصي و يا حتي ديگر سازمان هاي دولتي باشد .

تحقق دولت الکترونيکي :

يکي از الزامات اساسي براي ورود دولت به عصر ديجيتال آن است که فناوري ارتباطي و اطلاعاتي جديد جانشين جريان مکاتبات بين هرم دولت و دريافت کنندگان خط مشي و مشتريان خدمات دولتي شود . همکاري گسترده بين دولت و مشتريان نه تنها مساله اي مربوط به مراوده الکترونيکي است بلکه هدف کيفيت بيش تر و قابل اعتماد بودن خدمات است . تمام دولت ها در تلاش هستند تا خود را براي اقتصاد ديجيتالي و جامعه اطلاعاتي آماده کنند . طبق نظريه "کارو" براي تحقق دولت الکترونيکي در جامعه اقدامات زير ضروري است :
رهبري جامعه از بالاي هرم
ايجاد بينش سازماني
تعهد به تامين منابع
حمايت واقعي از تغيير و تحول
اجراي سريع
منبع:http://article.mjsoft.ir
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image