E-Government
دولت الکترونيکي را مي توان چنين تعريف کرد : ( به کارگيري فناوري اطلاعات در بخش هاي مختلف دولت به منظور افزايش بهره وري و ارتقا سطح خدمات رساني ). مهم ترين نتيجه اين امر ، افزايش رضايت مردم خواهد بود به شرطي که پياده سازي دولت الکترونيکي به طور صحيح و با موفقيت صورت گيرد . به عبارت ديگر ، دولت الکترونيکي با اين که مي تواند يک گام اساسي براي دولت ها باشد ، چالش برانگيز نيز است . اگر دولت ها نتوانند خدمات الکترونيکي را به صورت يکنواخت و قابل دسترس ، در اختيار عموم افراد جامعه قرار دهند ، دولت الکترونيکي منجر به شکاف طبقاتي بيش تر در جامعه و در نهايت نارضايتي مردم ، و افزايش مشکلات خواهدشد . البته اين به مفهوم انکار دولت الکترونيکي نيست بلکه تاکيدي است بر برنامه ريزي دقيق تر براي اين امر مهم ، که در عصر ديجيتال اجتناب ناپذير به نظر مي رسد .من در اينمقاله مختصرسعيکرده ام که مباني دولت الکترونيکي و اهميت آنرا به زباني ساده در اختيار شما قرار دهم.
تعريف دولت الکترونيکي :
دولت الکترونيکي به معناي اطلاع رساني و خدمات رساني به موقع ، دقيق و کارا در 24 ساعت شبانه روز ، 7 روز هفته و تمامي روزهاي سال از طريق وسايل ارتباطي گوناگون مانند تلفن و اينترنت است .
ديدگاههايدولت الکترونيکي :
در مباني دولت الکترونيکي ديدگاههاي مختلفي براي آن قايل شده اند و از يک نقطه نظر مي توان سه ديدگاهکلي را براي آن در نظر گرفت :
( Government to Government ) G2G
( Government to business ) G2B
( Government to citizen ) G2C
Government to Supplier و Government to Employee از ديگر ديدگاههاييهستند که مي توان آنها را در ارتباط با بخش هاي فوق در نظر گرفت . در عموم کشورها با وجود اين که ديدگاهG2G ، زير ساختار دولت الکترونيکي را تشکيل مي دهد و به عبارت ديگر نقش back office را ايفا مي کند ، به دليل اهميت يافتن خدمات مشتري مدار ، دو وجه G2B و G2C که به عبارتي نقش front office را ايفا مي کنند ، اهميت بيش تري در پياده سازي يافته اند .
راهکارهاي دولت الکترونيکي :
در هر يک از اين ديدگاهها، دولت الکترونيکي بايد کمک رسان و اهرمي براي ارتقاي سطح خدمات باشد . به همين دليل در کليه فعاليت هايي که در اين راستا صورت مي گيرد ، بايد راهکارهاي زير در نظر گرفته شود:
ساده سازي نحوه ارايه خدمات به مشتريان و تسهيل دسترسي به آنها
بهبود کارآيي و اثربخشي دولت از طريق حذف لايه ها و سطوح مديريتي
تسهيل دسترسي مشتريان به اطلاعات از اين طريق که مشتري مداري جايگزين بوروکراسي اداري شود .
بهبود وضعيت پاسخگويي به مشتريان و تضمين پاسخگويي در خصوص نيازهاي آنان
ساده سازي فرآيندهاي کسب و کار موسسات ، کاهش هزينه ها از طريق يکپارچه سازي و حذف سيستم هاي زايد
ايجاد بينش نتيجه گرايي در دولت
افزايش ميزان خلاقيت از طريق به کارگيري روند بخش خصوصي در امور دولتي
در اين بحث ، مشتري مي تواند هر يک از مردم ، بخش خصوصي و يا حتي ديگر سازمان هاي دولتي باشد .
تحقق دولت الکترونيکي :
يکي از الزامات اساسي براي ورود دولت به عصر ديجيتال آن است که فناوري ارتباطي و اطلاعاتي جديد جانشين جريان مکاتبات بين هرم دولت و دريافت کنندگان خط مشي و مشتريان خدمات دولتي شود . همکاري گسترده بين دولت و مشتريان نه تنها مساله اي مربوط به مراوده الکترونيکي است بلکه هدف کيفيت بيش تر و قابل اعتماد بودن خدمات است . تمام دولت ها در تلاش هستند تا خود را براي اقتصاد ديجيتالي و جامعه اطلاعاتي آماده کنند . طبق نظريه "کارو" براي تحقق دولت الکترونيکي در جامعه اقدامات زير ضروري است :
رهبري جامعه از بالاي هرم
ايجاد بينش سازماني
تعهد به تامين منابع
حمايت واقعي از تغيير و تحول
اجراي سريع
منبع:http://article.mjsoft.ir/خ