جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
پمپ انژکتور اسيابي
-(15 نفر) 
پمپ انژکتور اسيابي
بازدید 4428
گروه: دنياي فن آوري

پمپ انژکتور در حالت کلي بر دو نوع ميباشد يک نوع پمپ انژکتور رديفي و ديگري پمپ انژکتور اسيابي
پمپ انژکتور در مدار فشار قوي قرار گرفته و سوخت را با فشار به انژکتورها ارسال مي نمايد
در اين بحث به بررسي پمپ انژکتور اسيابي مي پردازيم
پمپ انژکتور اسيابي که روتور ان فقط حرکت دوراني دارد
پمپ انژکتور اسيابي طرح بسيار جالبي از انواع پمپ هاي سوخت رساني موتور ديزل بوده است
ساختمان پمپ کاملا کوچک و مختصر بوده و بجاي واحدهاي متعدد توليد کننده فشار فقط يک واحد
پمپ کننده مشترک وجود دارد که براي تمام سيلندرها سوخت تحت فشار ارسال مي دارد بنابراين
مقدار تحويل سوخت و زمان شروع تحويل در همه سيلندرها يکسان بوده و نياز به تنظيم جداگانه
ندارد طرح پمپ طوري است که ساختمان يک پمپ پمپ شش سيلندر تقريبا برابر با يک پمپ چهار
سيلندر است

center

طرز کار پمپ انژکتور اسيابي
اساس کار پمپ انژکتور اسيابي با توجه بمدار هيدروليکي بشرح ذيل است
سوخت توسط پمپ اوليه از باک تا فيلتر و از انجا به پمپ تيغه اي هدايت مي شود سپس با فشار
زيادتر به دو مدار موازي تقسيم مي گردد
الف سوپاپ تنظيم فشار
ب سوپاپ اندازه گير مقدار سوخت
طرز کار سوپاپ تنظيم فشار در پمپ انژکتور اسيابي
وظيفه اين سوپاپ تنظيم کردن فشار مورد احتياج در مدار هيدروليکي است سوپاپ داراي يک پيستون
و يک فنر است که فنر تمايل دارد پيستون را بطرف پايين فشار داده و مدار خروجي سوپاپ را مسدود
نمايد
وقتي دور موتور افزايش پيدا کند دور محور پمپ هم زيادشده و فشار پمپ بالا مي رود در نتيجه
پيستون سوپاپ در جهت خلاف نيروي فنر بطرف بالا حرکت مي کند مجراي خروجي سوپاپ باز
مي شود و سوخت تحت فشار بباک بازگشته و فشار مدار تا حد فشار فنر کنترل مي گردد بوسيله
اين سوپاپ حبابهاي که به علت افزايش درجه حرارت در مدار بوجود امده است خارج مي شود
طرز کار سوپاپ اندازه گير مقدار سوخت
سوپاپ اندازه گير در پمپ هاي اسيابي بدو صورت چرخشي و رفت و برگشتي عمل مي کند مدار
سوپاپ اندازه گير به اهرم گاز متصل بوده و حرکت رفت و برگشتي مي کند با اين حرکت معابر
خروجي متفاوتي را در مدار ايجاد مي کند و در نتيجه مقدار سوخت مصرفي را بر حسب بار موتور
تنظيم مي نمايد سوخت ارسالي بوسيله پمپ تيغه اي به پيستون سوپاپ اندازه گير تاثير نموده
و تمايل دارد مدار خروجي ان را ببندد با حرکت پدال گاز پيستون سوپاپ بطرف راست حرکت کرده و
مقدار سوخت مورد نياز اندازه گيري مي شود
چگونگي توليد فشار تزريق
به هر مقدار که سوخت از سوپاپ اندازه گير عبور کند وارد سيلندر شده و از مجراي هماهنگ شده
سيلندر وارد کانال پيستون که در اينجا روتور ناميده مي شود مي گردد سوخت با فشار پمپ تيغه اي
وارد کانال روتور شده و به فضاي بين دو پلانجر هدايت گرديده و پلانجرها را از يکديگر دور مي کند
لحظه اي بعد با چرخش روتور غلطکها ان به رينگ بادامک دار رسيده و پلانجر ها بطرف داخل حرکت
مي کنند در نتيجه سوخت بين دو پلانجر تحت فشار قرار مي گيرد در همين موقع يکي از خروجي هاي
سيلندر با تنها مجراي تحويل روتور هماهنگ شده و سوخت تحت فشار به انژکتور ارسال و سپس
به موتور تزريق مي گردد

center

ساختمان روتور و متعلقات ان در پمپ انژکتور اسيابي
روتور در داخل يک حلقه بادامک دار ثابت گردش مي کند و همراه خود دو عدد غلطک و دو عدد
کفشک و دو پلانجر را حرکت مي دهد وقتي که غلطکها به برجستگي بادامک ها برسند پلانجرها
بطرف داخل حرکت کرده و سوخت بين انها تحت فشار قرار مي گيرد و کورس فشار اغاز مي گردد
در همين لحظه يکي از مجراي هاي خروجي سيلندر که به يک انژکتور متصل است در مقابل تنها
سوراخ تحويل روتور قرار گرفته و سوخت تحت فشار به موتور ارسال مي شود روي روتور بتعداد
سيلندرهاي موتور سوراخ ورودي و فقط يک سوراخ خروجي وجود دارد روي سيلندر يک سوراخ
ورودي که به سوپاپ اندازه گير وصل مي شود و به تعداد سيلندرهاي موتور سوراخ خروجي ايجاد
شده که به انژکتورها وصل مي شود روتور در سيلندر طوري نصب مي شود که تنها سوراخ تحويل
ان در امتداد سوراخهاي سيلندر قرار گيرد بطوري که در يکدور گردش يک مرتبه از هر انژکتورسوخت
تزريق گردد و نيز تنها سوراخ سيلندر که از سوپاپ اندازه گير به ان وصل است در مقابل سوراخهاي
متعدد روتور قرار گيرد و سوخت به پلانجرها فرستاده مي شود
تنظيم حداکثر سوخت تحويل شده در پمپ انژکتور اسيابي
براي تنظيم مقدار سوخت ارسال شده ميتوان کورس پلانجرها را تغيير داد به اين منظور روي روتور
صفحه شکافداري وجود دارد که داراي دو شکاف خارج از مرکز مي باشد هر گاه اين صفحه در جهت
عقربه هاي ساعت چرخش کند اجازه حرکت بيشتر به کفشکها ي داده شده و کورس مفيد پلانجر
افزايش يافته و مقدار تحويل سوخت نيز بيشتر مي گردد

 


منبع: سايت تخصصي مقالات اتومبيل www.khodroha.com
اضافه کردن نظر
نام:
پست الکترونيک:
نظرات کاربران:
کد امنیتی: تصویر امنیتیتغییر عکس