جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
پمپ اوليه يا پمپ سه گوش در خودرو
-(14 نفر) 
پمپ اوليه يا پمپ سه گوش در خودرو
بازدید 4542
گروه: دنياي فن آوري

وقتي پمپ اوليه در يک خودرو نصب مي شود که پمپ انژکتور بالاتر از باک قرار داشته باشد زيرا
پمپ انژکتور يک پمپ توليد فشار زياد است و براي کشيدن سوخت از باک طراحي نشده است بنابراين
وظيفه پمپ اوليه کشيدن سوخت از باک و ارسال ان به پمپ انژکتور مي باشد
سوپاپ سرريز در مدار سوخت رساني فشار ضعيف ديزل
اگر فيلتر سوخت رساني خيلي نزديک بموتور نصب شود امکان تشکيل حباب در مدار و قطع ارسال
سوخت به علت هوا داشتن مدار افزايش خواهد يافت لذا براي جلوگيري از ان سوپاپي بنام سوپاپ
سرريز در مدار فشار ضعيف قرار مي دهند تا ضمن برگشت دادن سوخت هاي مازاد بر احتياج حبابهاي
هوا را هم از مدار فشار ضعيف تخليه نمايد اگر درجه حرارت محيط خيلي زياد باشد يک سوپاپ سرريز
اضافي در روي فيلتر نصب مي کنند تا حباب هاي ايجاد شده را که در اثر جابجايي سريع سوخت و
تغييرات درجه حرارت در مدار فشار ضعيف توليد مي شود از مدار خارج نمايد با وجود سوپاپ سرريز
نه تنها مدار خود بخود هواگيري مي شود بلکه گردش دائمي سوخت باعث خنک شدن کانال مکشي
پمپ و مدار فشار ضعيف مي گردد
طرز کار پمپ اوليه
پمپ اوليه مورد مصرف در موتور ديزل معمولا از نوع پيستوني است که بطور مکانيکي بوسيله پمپ
انژکتور کار مي کند باين منظور در روي ميل بادامک پمپ انژکتور خارج از مرکزي وجود دارد که با
غلطک پمپ تماس گرفته و پيستون اوليه را حرکت مي دهد وظيفه ديگر پمپ مقدماتي هواگيري مدار
سوخت رساني است اين عمل بوسيله پمپ دستي تعبيه شده در روي پمپ مقدماتي انجام مي شود
پمپ اوليه ساده نوع يک ضربه اي
وقتي بادامک از زير غلطک خارج مي شود دسته پيستون همراه پيستون با نيروي فنر بپايين حرکت
مي کند به علت بزرگ شدن حجم بالاي پيستون فشار در ان افت کرده و سوخت با باز شدن سوپاپ
ورودي و بسته بودن سوپاپ خروجي وارد پمپ مي شود در همين لحظه سوخت موجود در زير
پيستون تحت فشار قرار گرفته و وارد کانال فشاري پمپ شده و از لوله خروجي به فيلتر مي رود
وقتي بادامک زير غلطک دسته پيستون ميرود فنر پيستون متراکم شده و حجم بالاي پيستون کوچک
مي شود در اين موقع بر اثر بالا رفتن فشار سوپاپ خروجي باز شده و پمپ و نيز پشت پيستون که
حجمش زياد شده جريان پيدا مي کند
حالت ايست پمپ
حالت ايست پمپ بدين صورت مي باشد که پيستون از دسته پيستون جدا شده و در قسمتي از
کورس خود متوقف گرديده است اين حالت وقتي اتفاق مي افتد که فشار مدار خروجي پمپ بيشتر
از فشار فنر باشد دسته پيستون پمپ در اثر فشار فنر خود بحرکت رفت و برگشتي ادامه مي دهد
بدون انکه تاثيري در کار پمپ ايجاد نمايد
به تناسب مصرف سوخت بوسيله پمپ انژکتور و جابجا شدن سوخت فشار برخي مدار ها کاهش
يافته و پيستون بوسيله نيروي فنر راه بيشتري را طي مي کند تا خود را بدسته پيستون برساند و
کار پمپ کردن سوخت اغاز مي شود
پمپ اوليه دوبل
در اين نوع پمپ در هر دو کورس رفت و برگشت سوخت ارسال مي شود
1- کورس اول مکش و تحويل سوخت : وقتي پيستون به بالا حرکت مي کند حجم زير ان افزايش
يافته و سوپاپ ورودي پايين باز شده و سوخت وارد پمپ مي شود در همين لحظه به علت بالا رفتن
فشار سوخت پشت پيستون سوپاپ خروجي بالا نيز باز شده و سوخت تحت فشار از خروجي پمپ
به مدار سوخت رساني ارسال مي گردد
2- کورس دوم مکش و تحويل سوخت : در کورس پايين رفتن پيستون حجم زير ان کاهش يافته و
سوخت تحت فشار از سوپاپ خروجي پائيني به مدار تخليه ارسال مي شود در همين لحظه با
ازدياد حجم بالاي پيستون فشار افت کرده و سوخت سوپاپ ورودي بالائي را باز کرده و وارد محفظه

center

کم فشار مي گردد
مقدار ارسال سوخت در هر کورس در پمپ هاي اوليه ساده در هر ضربه 3 سانتيمتر مکعب و در پمپ
هاي اوليه دوبل در هر ضربه 4/8 سانتيمتر مکعب سوخت قابل ارسال بمدار سوخت رساني مي
باشد
تفاوت اساسي پمپ اوليه يک ضربه و دوبل
در پمپ اوليه دوبل حالت ايست معني ندارد بلکه پمپ در هر دو کورس خود عمل ارسال انجام مي دهد
سوخت مازاد بوسيله سوپاپ سرريز به باک بر مي گردد که باعث هوا گيري خود بخود و خنک کاري
مدار مي شود
طرز کار پمپ دستي
پمپ اوليه براي هواگيري و پر کردن مدار فشار ضعيف نيزبکار مي رود باين منظور دسته پمپ را از
بدنه ان با پيچاندن باز کرده و دسته پيستون پمپ دستي را بالا و پايين مي برد در کورس بالا رفتن
سوپاپ ورودي پمپ باز شده و سوخت بمدار مکشي وارد مي شود در موقع پايين رفتن سوپاپ
ورودي بسته و سوپاپ خروجي باز مي شود و سوخت بمدار خروجي هدايت شده و مدار فشار
ضعيف را پر مي کند در موقع هوا گيري در حين پمپ کردن پيچ هواگيري را که در کانال مکشي
پمپ انژکتو ر و نيز بالاي فيلتر قرار دارد باز کرده و انقدر با پمپ دستي سوخت را ارسال مي کنند
تا سوخت بدون کف از پيچهاي هواگيري خارج شود سپس در حال پمپ کردن پيچ هاي هوا گيري
را مي بندند پس از استفاده از پمپ دستي لازم است پيچ دسته ان به بدنه بسته شود تا پمپ
پس از روشن شدن موتور بتواند بکار خود ادامه دهد
پمپ اوليه بوش(سه گوش)
اگر پلاک پمپ سه گوشي بصورت FP/KE 22 AD 148 باشد مفهوم ان چنين است
FP يعني پمپ مقدماتي که F بمعني پمپ سه گوش P بمعني پمپ است
K پيستون دار
E لوله ورود و خروج سوخت افقي است اگر بجاي E حرف S نوشته شود و يا چيزي نوشته
نشود به معني ورود افقي و خروج عمودي است
22 قطر پيستون به ميليمتر
A مربوط به نوع پمپ
D تغييرات پمپ از ابتدا تا حال يعني A,B,C,D
148 شماره فني پمپ

 

منبع: سايت تخصصي مقالات اتومبيل www.khodroha.com
اضافه کردن نظر
نام:
پست الکترونيک:
نظرات کاربران:
کد امنیتی: تصویر امنیتیتغییر عکس