انواع بوستر: بوستر مستقيم و بوستر غير مستقيم
بوستر مستقيم :

در بوستر مستقيم فشار پاي راننده ابتدا به بوستر و بعد به پمپ ترمز انتقال پيدا مي کند اما در بوستر غير مستقيم فشار پاي راننده ابتدا به پمپ و سپس به وسيله روغن به بوستر انتقال پيدامي کند هدف از طراحي بوستر کاهش فشار پاي راننده به پدال ترمز بوده و در نهايت اسايش و راحتي کنترل خودرو مي باشد در بوستر مستقيم بوستر بين پدال و پمپ قرار مي گيرد اين دستگاه که سيلندر اصلي ان در سمت سيلندر خلا قرار گرفته است از طريق سوپاپي يک طرفه با دريچه ورودي سيلندرخلا ارتباط داده شده است ارتباط ان با قسمت ديگر سيلندر خلا هنگامي که ترمز اعمال نشده باشد از طريق دهانه سيلندر خلا انجام مي شود در هنگام اعمال ترمز اهرم جلوبر از داخل مجموعه سوپاپ کنترل بطرف جلو حرکت مي کند ابتدا داخل دهانه خلا بسته ميشود و سپس راه ورود هواي بيرون باز مي شود هوا از اين راه به عقب سيلندر خلا وارد مي شود اختلاف فشار حاصل در اين سو و ان سوي ديافراگم انرا همراه با اهرم جلو سيلندر اصلي به جلو مي راند که به نوبه خود پيستون سيلندر اصلي را در طول سيلندر خود به حرکت در مي اورد وروغن ترمز را براي به کار انداختن ترمزها به خارج عبورمي دهد اگر دراين وضع پدال در موقعيت ثابتي نگاه داشته شود ديافراگم به پيشروي خود ادامه داده کنار خارجي )صفحه لاستيکي عکس العمل( را تحت فشار قرار مي دهد و متراکم مي سازد اين امر موجب مي شود که قسمت مرکزي صفحه بطرف خارج پيشرفت کند نتيجه حاصله باعث بسته شدن راه ورودي اتمسفر گرديده در اين موقع حرکت ديافراگم متوقف شده بوستر به حالت تعادل در مي ايد بعد از اين وضع اعمال حرکت به پدال راه ورودي هوا را باز مي کند و بوستر در وضع تعادل جديدي قرار مي گيرد با اعمال پدال به مقدار کافي دريچه ورودي هوا به حالت باز باقي مانده بوستر بازدهي را ارائه مي کند در حالتي در حالتي که پدال رها گردد دريچه ورودي اتمسفر بسته شده دهانه خلا باز مي شود و هر دو طرف سيلندر خلا با منبع خلا مرتبط مي گردد و به کمک فنر ديافراگم سوپاپ و ديافراگم به حالت قطع بر مي گردد اگر به علتي خلا کفايت نداشته باشد اهرم سوپاپ کنترل اهرم جلوبر مستقيما به روي پيستون سيلندر عمل مي کند
بوستر غير مستقيم

: در بوستر غير مستقيم نيروي پاي راننده به پمپ و سپس به بوستر جهت افزايش نيرو وارد مي شود بوستر غير مستقيم مثل بوستر پيکان مي باشد که ما حالتهاي بوستر را در شرايط مختلف بررسي مي کنيم
الف حالت غير فعال بودن سيستم ترمز :
وقتي پدال ترمز در موقع روشن بودن موتور ازاد باشد نيروي فنر ازاد شده پيستون و ديافراگم بوستر را به درپوش مي فشارد خلا موتور هواي بوستر را از طريق سوپاپ يک طرفه جذب ميکند در اين موقع مناطق L ,M , O خلا وجود دارد زيرا پيستونسوپاپ هوا و ديافراگم هوادر پايين و سوپاپ هوا به وسيله فنر بسته است و مانع عبور هوا ازخارج مي شود بنابراين خلا موتور مي تواند از قسمت جلوي پيستون به پشت ان نفوذ مي کند
ب حالت نيمه ترمز :
اگر به پدال ترمز فشار اندکي وارد شود در سيلندر اصلي نيز فشار کمي توليد مي گردد روغن سيلندر اصلي وارد مدار روغن سيلندر بوستر مي شود از همين مدار و با همين فشار سيلندرترمز بوستر را رها کرده وارد لوله هاي ترمز و سيلندر چرخها مي شود و نيروي کمي در لنت ها توليد مي گردد اما همين نيروي کم سوپاپ هيدروليک را بالا برده ان را به ديافراگم
هوا مي فشارد و امادگي لازم را براي مرحله ي ترمز کامل فراهم مي کند در اين مرحله هنوز خلا در دو طرف ديافراگم هوا وجود دارد ولي ارتباط موقتا قطع مي شود
ج حالت ترمز کامل :
هرگاه پدال ترمز فشرده شده تقريبا ثابت نگه داشته شود نيروي زياد پدال فشار نسبي زيادي هم در سيلندر اصلي توليد مي کند فشار روغن در سيلندر ترمز بوستر هم تاثير کرده در نتيجه پيستون هيدروليکي هوا را به بالا حرکت مي دهد حرکت اين سوپاپ ديافراگم هوا را بلند کرده باعث باز شدن سوپاپ هوا ميشود سوپاپ هوا دو طرفه عمل مي کند از يک طرف مجراي روي ديافراگم را مي بندد تا خلا موتور از زير ديا فراگم ( M) به قسمت بالا ( L) نفوذ نکند و ازطرف ديگر مجرا ي هوا را مي گشايد تا هواي محيط بتواند به پشت پيستون بوستر راه پيدا کند و فضاي روي ديافراگم ( L) و طرف راست پيستون بوستر (0) را پر کند فشار جو در پشت پيستون (o) و خلا موتور در جلوي ان (N) باعث ايجاد نيروي نسبتا زيادي در پيستون و ميله فشاري ان مي شود اين نيروي به پيستون سيلندر ثانويه وارد مي شود و روغن جلوي پيستون به شدت تحت فشار قرار ميگيرد اين روغن فشرده که خيلي بيش از فشار روغن سيلندر اصلي است از خروجي سيلندر بوستر يه لوله هاي ترمز و سيلندر چرخ ها ارسال مي شود و در انها نيروي ترمزي نيرومندي را ايجاد مي کند
د حالت فشرده و ثابت ماندن پدال و عمل بوستر:
هرگاه پدال ترمز در حالت معيني ثابت نگه داشته شود فشار پشت سيلندر بوستر شروع به کاهش مي کند اين کاهش فشار با پيشروي پيستون بوستر به انتهاي سيلندر ادامه مي يابد هرگاه فشار روغن در مدار کاهش پيدا کند نيروي بالا برنده ي پيستون هيدروليکي هم کاسته مي شود و نوعي تعادل نيرو بين فشار جو و فشار هيدروليکي به وجود مي ايد و نتيجه ي ان پايين رفتن پيستون هيدروليکي و ديافراگم هوا است با اين حرکت ها سوپاپ هوا بسته مي شود و مانع ورود هواي بيشتري به محفظه هاي L وO ميگردد اما خلا موتور را در مناطق M , N ثابت نگه مي دارد بنابراين نيروي ترمز جندان تغييري
نمي کند
ه حالت حفظ قدرت حداکثر بوستر در ترمزهاي کامل و کوتا ه :
وقتي پدال ترمز به طور کامل فشرده شود اما مدت ترمز کوتا باشد فشار روغن ترمز در سيلندر بوستر زياد مي شود و پيستون سوپاپ هيدروليکي را به اندازه ي لازم بالا مي برد با اين حرکت ديافراگم هوا از محل به بالا حرکت کرده سوپاپ هوا سبب مي شود هوا به مناطق L , O وارد گردد ورود هوا با شدت به پشت پيستون (O) تاثير مي کند از اين رو نيروي زيادي هم در بوستر توليد مي شود فشار ناگهاني پدال ترمز باعث تراکم بيش تر روغن در پيستون بوستر و در زير پيستون هيدروليک مي شود و نيروي ترمزي نيرومندي در مدار توليد مي کند
منبع: سايت تخصصي مقالات اتومبيل www.khodroha.com/س