قدرت صوت
هر گاه شيئي در هوا ارتعاش کند امواجي ايجاد مي کند ، اين امواج مانند امواج آب ناشي از پرتاب سنگ در يک آبگير آرام در هوا پخش مي شوند و زماني که به پرده گوش مي رسند تغيير فشار يا ارتعاشات به صورت صوت دريافت مي شود.اين امواج با سرعت 750 مايل در ساعت در هوا منتشر مي شوند.امواج صوتي از نظر دامنه نوسان، فرکانس يا زير و بمي صدا (يعني تعداد ارتعاشات در ثانيه که با واحد هرتز يا Hz اندازه گيري مي شود.)با يکديگر تفاوت دارند.بسياري از امواج صوتي ، از امواج يک موسيقي موزون گرفته تا يک گفتار يا يک طنين ساده، مي توانند با يکديگر ترکيب شوند.آکوستيکس(Acoustics) ، علم صوت شناسي است. سطوح فشار صوت (يعني بلندي يا درجه صدا، volume) با واحد دسي بل (dB)، اندازه گيري مي شوند. در واقع دسي بل نسبت بين يک نقطه مرجع انتخابي روي يک مقياس لگاريتمي و سطحي است که واقعاً شنيده مي شود.وقتي توان خزوجي صوت 4 برابر مي شود، ميران افزايش تنها dB 6 است.زماني که صوت برابر تقويت مي شود ،ميران افزايش تنها dB 20 است.
صوت، انرژي است.صداي بلند ، مي تواند به اعضاي حساس گيرنده صوت که پشت پرده گوش هستند، اسيب وارد کند.درک تن صدا ، به فرکنس صدا وابسته است :در فرکانسهاي پايين ، با اينکه همان بلندي که در اصوات با فرکانسهاي متوسط يا بالاتر درک ميشود منتقل گردد، نياز به توان بالاتر است.شايد بيش از آنکه صوت را بشنويد آنرا احساس کنيد.
علم صوت شناسي، علاوه بر درجه (volume) و دانگ (pitch) صدا، موارد ديگري را نيز در بر مي گيرد.اگر مطالعه بيشتري در اين مورد انجام شود، ميتوان به پرسشهايي ار اين قبيل پاسخ داد که چرا صداي نت در يک اکتاو روي يک ويلون سل و روي يک قره ني متفاوت است؟ چرا يک کودک 5 ساله صدايي با فرکانس Hz 1000 را که در dB 20 پخش مي شود ، مي شنود در حالي که يک فرد بالغ در اثر فقدان حساسيت شنوايي(که به سن انسان بستگي دارد ) ، نمي تواند اينگونه اصوات را بشنود .
براي استفاده ار صوت در پروژه هاي چند رسانه اي ، به دانش تخصصي در مورد هارموني ها ، نت سازي اکتاوها(نت هاي هشت گانه موسيقي ) يا فيزيک صوت شناسي و ارتعاشي نيازي نيست. ولي بايد در موارد زير آگاهي داشت:
- چگونگي ايجاد صدا
- چگونگي ضبط و تغيير و تنظيم صدا
- چگونگي پيوند دادن صدا به سيستم مورد نظر
صوت در سيستم چند رسانه اي
صوت روي کامپيوتر هاي شخصي چند رسانه اي با سيستم عامل ويندوز و کامپيوترهاي مکينتاش به خوبي اجرا مي شود.زيرا بلافاصله پس از نصب سيستم عامل ، علائم صوتي هشدار دهنده سيستم نظير بوقها و ساير علائم قابل دسترس خواهند بود. پانل کنترل صدا را باز کنيد. براي شنيدن صداي سيستم خود آنها را عوض کنيد يا يک نوع جديد ايجاد کنيد.
در ويندوز ، صداهاي سيستم به صورت فايلهايي با پسوند wav وجود دارند.صداها در ويندوز 95 در زير فهرست windows/media قرار دارند. مي توان اين اصوات را به وقايع سيستم نظير آ غار کار ويندوز ، علائم اخطار ناشي از ساير برنامه هاي کاربردي يا فشردن دکمه ماوس خارج از پنجره گفتگو( که باعث توليد صداي بوق از پيش تعيين شده مي گردد) نسبت داد. طرحي از اصوات را مي توان ايجاد کرد و طرحي خاص را مطابق وضعيت موجود انتخاب کرد.فايلهاي صوتي ايجاد شده با پسوند wav در زير فهرست windows/media قرار مي گيرند.به اين ترتيب نصب و به سيستم اضافه خواهند شد و با Control Panel ، تعيين شده و همانجا تست مي گردند. راه اندازي صوت در ويندوز مستلزم وجود يک کارت صدا است که با راه اندازي مناسب آن روي کامپيوتر PC نصب شده است. اگر شما مايکرو سافت آفيس را نصب کرده باشيد انتخاب هاي بيشتري خواهيد داشت مثل : applause.wav ، camera.vaw ، carbrake.wav ، cashreg.wav ، chimes.wav ، clap.wav ، driveby.wav ، drumroll.wav ، explode.wav ، glass.wav ، gunshot.wav ، laser.wav ، projector.wav ، ricochet.wav ، type.wav ، whoosh.wav .
صوت ديجيتال
مي توان با يک ميکروفن ، يک synthesizer صوتي، نوارهاي ضبط شده موجود،پخشهاي زنده راديويي و تلويزيوني،CD هاي صوتي و يا صفحات گرامافون ، صوت زا ديجيتايز کرد.در واقع مي توان هر صوتي اعم از صوت طبيعي و صوت از پيش ضبط شده را از هر منبعي ديجيتايز کرد.
صداي ديجيتايز شده صداي نمونه برداري شده است . در هر n امين کسر از ثانيه ، يک نمونه از صوت گرفته شده و مانند اطلاعات به صورت بيت و بايت ذخيره مي شود. اينکه هر چند وقت يکبار نمونه ها برداشته مي شوند، سرعت نمونه برداري ناميده مي شود و ميزان اطلاعاتي که براي هر نمونه ذخيره مي شود اندازه نمونه نام دارد.هر قدر سرعت نمونه برداري و داده هايي که براي نمونه ذخيره مي شود بيشتر باشد ميزان دقت و کيفيت صوت هنگام پخش آن بيشتر خواهد بود.
سه فرکانس نمونه برداري که معمولاً در سيستم هاي چند رسانه اي بکار مي روند،عبارتند از:
KHz 44.1 ،KHz 22.05 ، KHz 11.025 با کيفيت CD-quality . اندازه هاي نمونه ها نير 8 بيتي يا 16 بيتي است.هر قدر اندازه نمونه ها بزرگتر باشد ، داده ها صوت ضبط شده را بهتر تشريح مي کنند.
برشهاي شکل موج هاي آنالوگ در فرکانسهاي مختلف نمونه برداري مي شوند .سپس هر نمونه مجزا به صورت داده هاي 8 بيتي يا 16 بيتي ذخيره مي شود.مقدار هر يک از نمونه ها به نزديکترين عدد صحيح گرد شده(پله اي کردن) و اگر دامنه از وقفه هاي موجود بزرگتر باشد بالا و پايين موج برش داده مي شود. عمل پله اي کردن ممکن است باعث ايجاد پارازيت و صداي خش خش نا خواسته در زمينه صوت شود و عمل برش دادن ممکن است صوت را دچار اعوجاج نموده و از شکل طبيعي خارج کند.
ساختن فايلهاي صوتي ديجيتال
ساختن فايلهاي صوتي ديجيتال نسبتاً ساده است. اگر منبع آنالوگ مورد نظر در اختيار است اولين قدم آن است که مورد آنالوگ روي رسانه ديجيتال که قابل خواندن براي کامپيوتر باشد ضبط شود و به اين شکل ديجيتايز شود. در بيشتر مواقع اين بدان معناست که صوت از يک دستگاه (مانند يک ضبط صوت) پخش شود و با استفاده از يک نرم افزار ديجيتايز کننده صوتي مناسب به کامپيوتر انتقال يابد.
بايد در ساختن فايلهاي صوتي ديجيتال به دو مورد مهم توجه داشت:
1) تنظيم ميزان کيفيت صوتي مورد نياز با منابع حافظه اصلي و ديسک سخت موجود
2) قرار دادن سطوح ضبط مناسب براي يک ضبط مطلوب
اندازه فايل در برابر کيفيت
فرکانس،آرايش و شکل گرفتن صوت با سرعت نمونه برداري تعيين مي شود.هر قدر سرعت نمونه برداري بالاتر باشد،فرکانس بالا را با دقت بالاتري نمونه برداري ميکند.ميزان تفکيک پذيري نيز ، ميزان دقت و صحت صوت را تعيين مي کند . بکار بردن بيت هاي بيشتر ، باعث مي شود تا صوت ضبط شده بهتر باشد.
توجه:هر قدر کيفيت صدا بالاتر باشد،فايل بزرگتر خواهد بود.
ضبط هاي استريو واقعي و زنده تر هستند.ضبط هاي مونو در مقايسه با ضبط هاي استريو کمي بي تنوع هستند.فايلهاي صوتي استريو به فضاي ذخيره سازي معادل دو برابر فضاي ذخيره سازي فايلهاي مونو نياز دارد.
در اينجا فرمول هايي براي تخمين اندازه يک فايل ضبط شده ديجيتال (بر حسب بايت)،ضبط يک اثر صوتي به روش مونو ارائه شده است:
1*(8/دقت بيتي)*مدت زمان ضبط بر حسب ثانيه*سرعت نمونه برداري
براي ضبط به روش استريو:
2*(8/دقت بيتي)*مدت زمان ضبط بر حسب ثانيه*سرعت نمونه برداري
بنابراين فرمول مورد نظر براي يک ضبط 10 ثانيه اي با سرعت نمونه برداريKHz22.05 و دقت 8 بيت چنين خواهد بود:
22.05*10*8/8*1
که برابر يا 220.500 بايت است.
همچنين يک ضبط 10 ثانيه اي استريو با سرعتKHz 44.1 و دقت 16 بيت داراي فرمول ريز است:
44100*10*16/8*2
که معادل 1764000 بايت مي باشد.
خوشبختانه ديسک هاي فشرده صوتي مصرفي بصورت استريو با سرعت نمونه برداري KH 44.1 و دقت byte 16 ضبط مي شوند .
تنظيم سطوح ضبط مناسب
يک صداي ضبط شده به نظر وحشتناک مي رسد ، اگر سيگنالي که شما به کامپيوتر خود مي دهيد آنقرد بالا باشد که نشود آنرا دستکاري کرد . نتيجه ي آن صداهاي پس زمينه ي بريده بريده و يا صداهاي ناهنجار است .
برعکس اگر صدا ها در سطوح بسيار پائيني ضبط شوند بيشتر قابل استفاده نيستند چرا که ميزان صداي ضبط شده به اندازه کافي از سطح پارازيت هايي که در فرايند ضبط صدا هستند بالاتر نمي روند . بايد هنگامي که صدايي را ضبط مي کنيد ، سطح مناسبي را تعيين نماييد .
هر قطعه مطلوب نرم افزار ضبط ديجيتالي صوت ويرايش نمايش خواهد داد معيار هاي سنجش ديجيتالي را که به شما اجازه مي دهد بفهميد چقدر صداي شما بلند است ، اگر سنجشگر ها را دقيقا لحاظ کنيد ، در طول ضبط هرگز مشکلي پيدا نخاهيد کرد .
برعکس سنجشگرهاي آنالوگ يکه عموما يک O در وسط آنها قرار دارد و بالا مي آيند تا 0 + و +8 و يا حتي بالا تر ، سنجشگر هاي ديجيتالي به بالاترين سطح خود مي رسند .
براي دوري از پيچيدگي از اين اندازه بالاتر نرويد .اگر اين اتفاق بيافتد ، درجه ي صدا را پائين آوريد . براي اين کار مي توانيد هم از طريق کاهش قسمت ورودي دستگاه ضبط استفاده کنيد و هم سطح خروجي منبع را کاهش دهيد و دوباره امتحان کنيد . سعي کنيد سطح صوت را بين 3- و 10- نگه داريد . هر زماني که شما بررسي کرديد درجه را ، چه بتوانيد آنرا بشنويد و چه نتوانيد ، مي توانيد شناسايي کنيد پيچيدگي هاي صداي ضبط شده را .
ساخت صوت MIDI
يکي از جالب ترين و خلاقانه ترين بخش هاي ساخت يک پروژه ي چند رسانه اي مي تواند ساخت منبع صوتي اصل باشد . midi سريع ترين ، آسان ترين و منعطف ترين ابزار اين کار است . به هر حال ايجاد يک اصل علامت midi مشکل است . اطلاعات داشتن در باره ي موسيقي ، توانايي نواختن پيانو و داشتن ايده هاي خوب فراوان تنها قسمتي از پيش نياز ها براي ساخت يک MIDI خوب است . فراتر از آن کار با MIDI زمان و مهارت موسيقي را مي طلبد .
وخوشبختانه شما هميشه مي توانيد شخصي را براي انجام اين کار اجير کنيد . بعلاوه ي سازندگان با استعداد و با هوش MIDI ، يعني کساني که دستمزد هاي چشمگيري براي ارائه ي خدماتشان مي گيرند . سازندگان جوان بسياري نيز هستند که بر روي پروژه هاي MIDI کار مي کنند . با بررسي هاي اندکي اغلب مي توانيد يک موسيقيدان MIDI را بيابيد که با دريافت پول اندکي نيز کار مي کنند . به هر حال بياد داشته باشيد که بيشتر شما بايد هزينه را پرداخت کنيد .
پردازش يا فرايند ساخت موسيقي MIDI کاملا متفاوت از ديجيتالي کردن فايل صوتي موجود است . اگر شما بخواهيد فکر کنيد که اصوات ديجيتالي شده مانند تصاوير ديجيتالي bit map هستند ، ( که هر دو از نمونه برداري رسانه آنالوگ اصل براي ساخت يک کپي ديجيتالي استفاده مي کنند ) در برابر داده هاي MIDI شبيه ساختار برداري يا ترسيمي VECTOR هستند (هر دو شامل دستور العمل هايي هستند که نرم افزاري ارائه مي دهند که قادر به دوباره ساختن است ) براي اصوات ديجيتالي شده شما به سادگي صوت را از طريق کامپيوتر و يا دستکاهي که مي تواند بصورت ديجيتالي صدا را ضبط کند نمايش مي دهيد.
براي ساختن علائم MIDI شما به يک نرم افزاز ترتيب دهنده و يک ترکيب کننده ي صدا ( نوعا در PC ها onboard نصب مي شود اما در مکينتاش بصورت يک board يا دستگاه جانبي جداگانه مي باشد .) نياز خواهيد داشت. همچنين يک صفحه کليد MIDI براي تسهيل در ساختن علائم موسيقي مناسب است . هر چند صفحه کليد MIDI براي پخش مجدد (playback )ضروري نيست بجز مواري که خود صفحه کليد ترکيب کننده ي مخصوص را داشته باشد که اغلب همين طور است که بتوانيد براي پخش مجدد از آن استفاده ي ويژه نمايند. توجه کنيد که شما تنها مي توانيد اين نوع ويژگي را براي توليدات ويژه، نه نرم افزاري که براي مشتريان همگاني در نظر گرفته شده ، ارائه دهيد. جايي که شما هيچ کنترلي بر روي سخت افزار پخش مجدد نداريد .
نرم افزار ترتيب دهنده به شما اين امکان را مي دهد که بتوانيد داده هاي midi را همانطور که نواخته مي شوند ،ضبط و ويرايش کنيد . به غير از ضبط يک note ،نرم افزار، داده هايي درباره ي هر نوت بر روي يک صفحه کليد MIDI ( يا هر دستگاه MIDI ديگري ) ايجاد مي کند . براي مثال آن note چگونه است ، چه اندازه فشار بر روي صفحه کليد، براي نواختن note ، به کار رفته، چه مدت ادامه دارد و چه مدت براي يک نوت طول مي کشد تا از بين برود و يا تحليل رود ( کم رنگ- محو شود ) .
زماني که اين اطلاعات از طريق يک دستگاه MIDI پخش مي شوند ، اجازه ميدهند تا note ها بدقت دوباره توليد شوند . برا ي اينکه کيفيت پخش plyback به آخرين کاربر دستگاه MIDI وابسته است و نه ضبط آن ، MIDI دستگاهي وابسته است .
نرم افزار هاي ترتيب دهنده براي اينکه با زمانبندي ناهماهنگي ها ( يک ويژگي بزرگ براي آنهايي که نمي توانند کنند beat ها را نگهداري کنند.) مطابقت کنند ، علائم شما را پله اي مي کنند و همچنين مي توانند کپي مرتبي از علائم شما را روي کاغذ چاپ نمايد .
نرم افزار smart score از musitek نه تنها يک ترتيب دهنده است بلکه همچنين مي تواند به روش ديگري( براي مثال استفاده از اسکنر) به کار رود، مي تواند نوت نويسي برگه ي موسيقي را شناسايي کند و آن را به فايل ها ي multitrack MIDIدرکامپيوتر شما تبديل کند .
مزيت ديگر داده هاي تدوين شده مثل داده هاي MIDI اين است که مي توانيد data ها را ويرايش کنيد . اگر شما قطعه اي موسيقي داشته باشيد که با يک پيانوي هانکي - تونک ( کافه اي ) اجرا مي شود، اما مشتريان شما مي گويند که اين صدا در عوض يک ساکسيفون اسپرانوست، اگر موسيقي با صداي ديجيتالي داشته باشيد مي توانيد موزيک را دوباره ضبط و ديجيتال کنيد .
وقتي که صوت به صورت داده هاي MIDI باشد اين که مي توانيد آلتي که براي پخش موسيقي بکار برود را طراحي کنيد،يک ارزش است. براي تغيير ابزار ها فقط بايد آن معيار ها را تغيير دهيد . مي توانيد با يک MIDI General عددي که داراي محدوده اي بين 0 و 127 است ترکيب کنيد .
بيشتر نرم افزارها داراي دستگاه هايي هستند که مي توانند با اين دستگاه ها مطابقت پيدا کنند . از زماني که اين سيستم عددي روي کار آمد همواره اين امکان وجود دارد که فايل MIDI که منبع آن با حرف و بيان ، پيانو ، گيتار الکترونيکي و bass تصنيف شده است با فلوت ، دايره رنگي و سنتور باز نواخته شود . اين مشکل زماني پيدا مي شود که شماره هاي شناسايي تجهيزات دقيقا با مجموعه ي سخت افزار کار بر مطابقت نداشته باشد و اين مورد زماني بروز مي کند که کار بر يک فايل MIDI را روي يک MIDI ي ديگر بنوازد که شمايل ( فرمت / پيکر بندي ) آن با فرمت فايل ضبط شده متفاوت است.
زمانيکه شما منابع صوتي را جمع آوري کرديد، براي اينکه دقيقا با پروژه ي چند رسانه اي شما متناسب شوند ،نياز به ويرايش آنها داريد.در حين اينکه شما ويرايش مي کنيد،قادر خواهيد بود که تصميمات جديد و خلاقانه اي بگيريد و ادامه بدهيد.به دليل اينکه ويرايش فايلهاي MIDI بسيار آسان صورت مي گيرد،قادر خواهيد بود هماهنگي هاي بسيار خوبي را با موسيقي يتان ايجاد کنيد.
از آنجايي که MIDI يک دستگاه وابسته است و کيفيت سخت افزار هاي پخش MIDI بسيار متفاوت است،جايگاه صحيح MIDI در پروژه چند رسانه اي بيشتر از آنکه يک رسانه ي ارائه دهنده باشد،يک ابزار توليد است. بنا بر اين،MIDI بهترين روش براي ايجاد موسيقي اصلي در پروژه هاي چند رسانه اي است.پس MIDI را بکار ببريد تا بتوانيد انعطاف پذيري و خلاقيت بيشتري را که دلخواه شماست بدست آوريد.
زمانيکه موسيقي کامل شد و در پروژه چند رسانه اي قرار گرفت،براي تحويل،با تبديل آن به داده هاي صوتي ديجيتال،آن را ببنديد.
صداهاي MIDI در مقايسه با صداهاي ديجيتال
MIDI به معناي رابط ديجيتال تجهيزات موسيقي،استاندارد ارتباطات است که در اوائل دهه 1980 براي تجهيزات الکترونيکي موسيقي و کامپيوترها ارائه شد. اين استاندارد ، synthesizer ها ، صدا و موسيقي هاي مختلف را با ارسال پيام از طريق کابلهايي که به دستگاه ها متصل است، با يکديگر ارتباط مي دهند. MIDI ، پروتکلي براي پذيرش غلامت هاي موسيقي نظير نت ها و آلتي که اين نت ها را مينوازد ارائه مي کند.ولي داده MIDI ، صوت ديجيتايز شده نيست بلکه نمايش مختصر موسيقي است که به شکل عددي ذخيره شده است. صوت ديجيتال ، يک صداي ضبط شده است و MIDI يک علامت است.صوت ديجيتال به قابليت ها و توانايي هاي سيستم صوتي بستگي دارد،MIDI علاوه بر توانايي هاي سيستم صوتي به کيفيت تجهيزات موسيقي نيز وابسته است.يک فايل MIDI ليستي از فرمانهاي صوتي است، که زمان اجراي هر يک از آنها مشخص است و هر يک نشاندهنده ي يکي از عمليات موسيقي مي باشد(براي نمونه، فشردن يک کليد پيانو يا نگه داشتن پدال ). نتيجه ارسال اين فرمانها به دستگاه بازنواخت MIDI ،توليد صوت است.يک پيغام فشرده و مختصر MIDI مي تئاند باعث ايجاد يک صوت پيچيده و مرکب يا ترتيب دادن اصوات براي نواخته شدن روي يک آلن موسيقي يا synthesizer شود.بنابراين، فايلهاي MIDI کوچکتر از فايلهاي موجي شکل ديجيتايز شده معادل خود ميباشند.
در مقابل داده هاي MIDI داده هاي صوتي ديجيتال قرار دارند که نمايش واقعي يک صدا هستند و به صورت هزاران عدد منحصر به فرد ( که نمونه ناميده مي شوند ) ذخيره شده اند. داده هاي ديجيتال دامنه نوسان ( بلندي) يک صدا را در برش هاي زماني مجزا نشان مي دهد . زيرا اين مورد وابسته به دستگاه نمي باشد، هر زمان که صوت ديجيتال نواخته شود ، به همين صورت صدا توليد مي کند . ولي اين حجم داده ها پر هزينه هستند زيرا فايل هاي بزرگي براي ذخيره سازي داده ها لازم است. بنابراين صوت ديجيتال روي CD هاي موسيقي ذخيره مي شود .
موقعيت داده هاي MIDI در برابر داده هاي صوتي ديجيتال ، مانند موقعيت طرح هاي گرافيکي برداري يا ترسيمي ، در مقابل طرح هاي گرافيکي bitmap مي باشد. بدين معنا که داده هاي MIDI وابسته به دستگاه هستند و داده هاي ديجيتال وابسته نيستند. همانگونه که نمايش طرح هاي گرافيکي برداري بسته به دستگاه چاپگر يا صفحه نمايش ، با هم متفاوتند. اصواتي که توسط فايل هاي موسيقي MIDI توليد مي شوند نيز به دستگاه MIDI مخصوصي که براي پخش به کار مي رود بستگي دارند. از سوي ديگر داده هاي ديجيتال با انطباق کم يا زياد ، بدون توجه به سيستم پخش، توليد صدا کرده و پخش مي شوند. استاندارد MIDI مانند PostScript است، که به تجهيزات موسيقي اجازه مي دهد با يک زبان قابل فهم با يکديگر ارتباط برقرار کنند .
MIDI مزاياي متعددي نسبت به صوت ديجيتال دارد که عبارتند از:
1- فايلهاي MIDI بسيار فشرده تر از فايل هاي صوتي ديجيتال هستند و اندازه يک فايل MIDI کاملا مستقل ازکيفيت پخش است. فايلهاي MIDI معمولا 200 تا 1000 برابر کوچکتر از فايلهاي صوتي ديجيتال CD-quality هستند.از آنجا که فايلهاي MIDI کوچک هستند ،حافظه اصلي (RAM ) ، فضاي ديسک و منابع CPU را اشغال نمي کنند.
2- چون فايل هاي midi کم حجم اند و به صفحات وب متصل مي شوند و سريعتر از معادل ديجيتال خود لود و پخش مي شوند.
3- در برخي موارد صداي فايلهاي MIDI بهتر از فايلهاي صوتي ديجيتال است،البته اگر منبع صوت مورد استفاده داراي کيفيت بالايي باشد.
4- مي توان با تغيير ميزان سرعت يک فايل MIDI ، طول آن را تغيير داد،بدون اينکه دانگ موسيقي تغيير کند يا کيفيت صوتي کاهش يابد.داده هاي MIDI کاملا قابل تغيير و ويرايش هستند.مي توان کوچکترين جزء از يک ترکيب MIDI را تغيير داد (چه بسا با دقتي پايين تر از ميلي ثانيه، انجام اين عمل با صوت ديجيتال غير ممکن است. )
در مورد معايب MIDI مي توان گفت از آنجا که داده هاي MIDI صوت نيستند،تنها زماني مي توان از صحت عمل پخش اطمينان حاصل کرد که دستگاه پخش MIDI دقيقا با دستگاهي که براي توليد بکار گرفته شده است منطبق باشد.حتي با وجود استاندارد جامع MIDI باز هم صداي يک آلت موسيقي MIDI با توجه به الکترونيک دستگاه پخش و روشي که براي توليد صدا بکار مي برد متفاوت است.همچنين MIDI نميتواند براحتي براي پخش صحبتها بکار رود.نمونه بردارهاي ديجيتال با وجود پرهزينه بودن سودمند هستند.
بطور کلي مهمترين مزيت صوت ديجيتال کيفيت سازگار و متناقض پخش آن است در حاليکه MIDI از نظر قابليت اطمينان ، در سطح پاييني قرار دارد . با وجود اصوات ديجيتال ، مي توان مطمئن شد که کيفيت يک اثر صوتي در انتهاي پروژه چند رسانه اي به خوبي کيفيت زمان ايجاد آن خواهد بود. به همين دليل اصوات ديجيتال بيش از داده هاي MIDI براي آثار صوتي در پروژه هاي چند رسانه اي بکار مي روند.دو مورد براي کار با صوت ديجيتال وجود دارد:
1- براي انتخاب نرم افزار کاربردي، گزينه هاي بيشتري وجود دارد و قدرت انتخاب بيشتر است.پشتيباني سيستم از صوت ديجيتال نيز در هر دو مورد مکينتاش و ويندوز وجود دارد.
2- آماده سازي و برنامه ريزي مورد نياز براي بوجود آوردن اصوات ديجيتال ، نيازي به دانش و آگاهي از تئوري موسيقي ندارد .کار با داده هاي MIDI علاوه بر آشنايي با فرآدرده هاي شنيداري، معمولا نياز به آشنايي اندکي با علائم موسيقي دارد.
انتخاب MIDI يا صوت ديجيتال
بطور کلي ، MIDI داراي ويژگي هاي زير است:
1- اگر در حافظه اصلي ( RAM) يا ظرفيت ديسک يا توان پردازش CPU ، کافي نباشد، بکار بردن صوت ديجيتال عملي نيست و ميتوان از صوت MIDI استفاده کرد.
2- منبع صوتي MIDI ،داراي کيفيت بالايي است.
3- کنترل کاملي روي سخت افزار پخش کننده دارد.
4- در سيستم مورد نظر نيازي به صحبت و محاوره نيست.
ويژگيهاي صوت ديجيتال عبارتند از:
1- کنترلي روي سخت افزار پخش کننده ندارد.
2- منابع محاسباتي لازم براي اداره کردن فايلهاي ديجيتال را در اختيار دارد.
3- به صحبت و محاوره نياز است.
صوت در شبکه جهاني وب
در نخستين روزهاي Internet فرمت متداول براي اصوات AU بود(فرمت بين المللي ارتباطات تلفني (CCTTT G711) uLaw که به Mu-Law يا فرمت Talk Radio يا Geek of the Week نيز ملقب است و بدين شکل تلفظ مي شود: mew-law). در اين فرمت سرعت نمونه برداري 8 KHz و به روش 8 بيت مونو مي باشد . امروزه ، فرمت uLaw ، سرعت 16 بيت 8 KHz و با قدرت فشرده سازي2:1 را پشتيباني ميکند aLawمعادل اروپايي uLaw ميباشد.
براي هر و نوع صداي MIDI و ديجيتال دو روش پخش در وب وجود دارد. اول، شما مي توانيد صبر کنيد تا فايل صوتي به طور کامل در کامپيوتر شما دانلود شود و سپس توسط يک نرم افزار کمکي آن را پخش کنيد.دوم، شما مي توانيد فايل صوتي که در حال دانلود شدن در کامپيوتر شما مي باشد را وقتي که به اندازه کافي در بافر ( فضايي که در آن داده هاي به صورت موقتي ذخيره مي شود ) کمپيوترتان کش شد شروع به بخش کنيد. عمليات دانلود دامه پيدا مي کند تا با سرعتي بيش از سرعت پخش قسمت دانلود شده بافر را پر کند. جريان يافتن فايل صوتي در کامپيوتر شما آنچه در حال پخش است را مقدم نگه مي دارد و اين باعث مي شود پخش آن بدون وقفه و ايستادن انجام شود.
جريان فايل صوتي بستگي به سرعت ارتباط شما دارد. در اتصال توسط مودم 28.8 Kbps ( پهناي باند کم ) شما پيش از اينکه فايل صوتي شروع به پخش کند مدت زمان بيشتري نسبت به زماني که از يک اتصال سرعت بالاي T1 ( پهناي باند زياد ) بايد صبر کنيد. فايل صوتي شروع به خوبي پخش مي کند، اما پس از مدتي به علت پهناي ناکافي پرش يا به طور دقيقه اي وقفه مي کند.
Adobe Flash به شما اجازه مي دهد که اصواتي که توسط ويرايشگرهاي صوتي ايجاد کرده ايد در يک ارائه ي مولتي مدياي تحت وب مجتمع سازيد، شامل صداهاي وقايع همچون صداي فشردن دکمه يا صداي Stream مثل موسيقي زمينه.فلش به دليل اينکه هم توانايي بارگذاري و ذخيره فايل هاي MP3 را دارد، گزينه هاي قدرتمند و مهمي را به طراحان وب ارائه مي کند تا بر معماي کيفيت در مقابل حجم ، کيفيت بالا سرعت دانلود کم وکيفيت کم (فايل هاي کوچک) تحويل سريع ، فائق آيند.
معرفي سايت مرتبط با اين مقاله