جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
غذاي دل
-(3 نفر) 
غذاي دل
بازدید 291
گروه: دنياي فن آوري
به نام خدايي كه دل راآفريد و آن را جايگاه «ايمان» قرار داد، و محلّي براي تجلّي محبت الهي در انسان‏ها. از نقش هدايت‏گري «قلب» در انسان گفتيمو ضرورت نظارت بر حالاتش و ورودي‏ها و خروجي‏هايش. اينك بدانيم كه دل ،گرسنه و تشنه چيست و آب و غذايش چگونه تأمين مي‏شود و «حيات برتر» قلب به چيست؟

عطر دل‏انگيز «حكمت»

در سخنان حضرت امير عليه‏السلام، دل به ظرفي تشبيه شده است كه هرچه با ظرفيت‏تر باشد بهتر است (فخيرها اوعاها)، نيز محتواي دل‏ها را نيز در ميزان ارزشمندي دل‏ها داراي نقش مي‏داند و مي‏فرمايد: بدانيد! خداي سبحان از قلب‏ها آن را ستايش كرده است كه ظرفيتش بيش از هر چيز از حكمت پرشده باشد: «اعلموا ان الله لم يمدح من القلوب الا اوعاها للحكمة».1 و حكمت چيست؟ جز معرفت‏هاي ناب و بينش‏هاي درست و هستي شناسانه و عرفاني؟!
در كلمات حضرت رسالت نيز نكات جالبي وجود دارد. آن حضرت در تقسيم بندي دل‏ها و ويژگي‏هاي آنها، از قلبي ياد مي‏كند كه چون عطردان و ظرف مشك است. كه چون گشوده شود، از آن بوي خوش به فضا پخش مي‏شود «كجرابِ‏المسك، طيّبٌ ان فُتح».2
كينه و حسد، محتواي آلوده و متعفّني است كه برخي از دل‏ها را به عفونت مي‏كشد. شك و ترديد، مظروف شومي است كه برخي قلب‏ها را واژگونه مي‏سازد و «قلب منكوس» پديد مي‏آورد.
بدبيني، سوءظن و بدخواهي نيز، بعضي دل‏ها را به جهنمي سوزان ،يا بيغوله‏اي وحشت زا، يا مزبله‏اي عفن مبدل مي‏كند.

حيات دل

چرا دل را با پند و حكمت زنده نسازيم و با معارف والا، بالا نبريم و غذاي معنوي و عرفاني در اختيارش نگذاريم؟ خستگي دل را با چه مي‏توان بر طرف ساخت و به آن نشاط بخشيد؟ دل مردگي، صاحب آن دل را هم دچار «مرگ تدريجي» و خستگي از زندگي مي‏سازد.
امام علي عليه‏السلام مي‏فرمايد: آن گونه كه بدن‏ها خسته و ملول مي‏شود، دل‏ها هم دچار خستگي و ملالت مي‏گردد، درمان آن، تغذيه دل با حكمت‏هاي ناب و بديع است:
«اِنّ هذه القلوب تَمَلُّ كما تَمَّلُ الابدانُ فابتغوا لها طرائِف الحِكم».3
اين حكمت‏هاي ظريف و طريف و تازه، كجا يافت مي‏شود و در كدام بازار عرضه مي‏گردد؟ آيا سراغ قرآن و حديث رفته‏ايد؟ عرضه حكمت‏هاي حيات بخش فراوان است. اما اگر چشم و گوش دل بسته باشد، آن را نه خواهد ديد و نه آواي آن را خواهد شنيد. كسي كه نا محرم باشد. به حريم حكمت و معرفت راهي ندارد.
موج نداي دعوت به خير، هميشه در فضا موجود است. اگر گيرنده‏هاي ما اشكالي نداشته باشد، آن امواج را مي‏گيرد اما اگر نقص فني گوش دل ـ كه اغلب با گناه پديد مي‏آيد ـ سبب شود كه دريافت كننده دل آن امواج را نتواند بگيرد، اشكال از گيرنده است نه ازفرستنده.
اگر مشتري كالاي عرشي و حكمت‏هاي برين باشيم، بازار و فروشنده و محل عرضه آن را هم خواهيم شناخت. اما اگر مشتري نباشيم، حتي اگر بيخ گوشمان هم جار بزنند و مقابل چشممان هم به نمايش بگذارند، از شنيدن و ديدن محروم خواهيم بود.
به اين كلام حضرت صادق عليه‏السلام عنايت كنيد:
هرگاه خداوند بخواهد به بنده‏اي خير برساند و خوبي او را بخواهد، گوش‏هاي قلبش را بازو شنوا مي‏كند. اما اگر بخواهد محرومش كند (آن هم به خاطر عملكرد بد يا رويگرداني خودش از بينايي)، برگوش دلش مهر مي‏زند و ديگر هرگز روي صلاح را نمي‏بيند. و اين است معناي كلام حق كه «اَم علي قلوب اقفالها».4
اين نتيجه همان «اعراض» است كه دل نامحرم مي‏شود و به روي عوالم نور بسته مي‏گردد.
اي مرغ دل، به گوشه دام و قفس بساز
پرواز باغ، قسمت بال و پرتو نيست
اضافه کردن نظر
نام:
پست الکترونيک:
نظرات کاربران:
کد امنیتی: تصویر امنیتیتغییر عکس