تنها با صرف چند دقيقه وقت ، براي خواندن اين مقاله ، درمي يابيد که چطور مي توان به عواملي که باعث توقف رشد يک محصول مي شود پايان داد ؟ و چگونه مي توانيد در رقابت پيروز شويد و مشتريان را به طرف خود جذب کنيد ؟
امروزه تبليغات متنوع و گسترده اي جهت توسعه فروش محصولات جديد موجود است ، ما در اينجا به ده راهکار اشاره کرده ايم و حقيقت اين است که تنها با چگونگي رعايت اين نکات است که فروش يک محصول با شکست يا بالعکس با پيروزي مواجه مي شود!
1) سازماندهي را فراموش نکنيد:
سازماندهي در واقع يک ايمني کامل در مقابل مشکلات پيش بيني نشده است (بطور مثال ،احتساب زمان و احيانا" پرداخت هاي مدت دار در شرايط خاص )، براي داشتن يک سازماندهي مفيد بايد امکانات لازم جهت نيل به آن فراهم شود .
اگر در سمت مدير عامل هستيد ، اين بدان معني است که بايد نيروهاي زير مجموعه خود را تحت کنترل داشته باشيد و امکانات و آموزش هاي مورد نياز را جهت گسترش فروش در اختيار آنها قرار دهيد . بايد جو محيط کار و روحيه آنها را طوري مهيا کنيد که اگر با چالشي در مسير روبرو شويد ، کارمندان شما براحتي با اين مسئله کنار بيايند و بتوانند با سازماندهي لازم اين چالش را پذيرفته و در حل آن کوشا باشند.
ولي اگر در درجه معاونت يا پايين تر از آن هستيد ، وضعيت فرق مي کند ، اين مدير کل است که کنترل اصلي چالش ها را در دست دارد ، بعد از سالها تحقيق مشخص شده است که متأسفانه ، برخي از مديران عامل ممکن است با در اختيار گذاشتن تمامي امکانات لازم و پيشنهادي مديران ذيربط جهت سازماندهي و حل چالش ها ، موافق نباشد و نهايتا" اين طور عقيده دارند که " قايق همه شرکتها روي يک آب جريان دارد و براي همه اين مشکلات هست !"
2) اگر با مشکلاتي غير قابل حل در مورد توليد محصول خود مواجه شديد ، در آن وقت است که شما سردرگم مي مانيد !
معناي اين سردرگمي چيست ؟ حقيقت اين است که بايد قبل از شروع هر پروژه اي ، ابتدا آن را در ذهن خود طراحي کنيم.
در ابتدا بايد قادر باشيم که صراحتا" در مورد حل مشکل ايجاد شده و پيدا کردن راه حل مناسب براي رضايت متقاضيان، صحبت کنيم و اين حس بايد به مشتري القاء شود ، در غير اينصورت اگر نتوانيد براحتي اين حس را به مشتريان خود انتقال دهيد ، مطمئنا" مسير را اشتباه مي رويد و با محصولي نامرغوب آوازه ي بدنامي شما در بازار پخش مي شود . در اين صورت از گام سوم اشاره شده در زير استفاده کنيد.
3) جلوي توليد محصول خود را بگيريد !
شما سردر گم و مبهم مانده ايد و نمي توانيد اوضاع را تحت کنترل بگيريد ، در اين حالت از اينکه جلوي توليد محصول را بگيريد ابايي نداشته باشيد ، واقعيت اين است که اين خط توليد نه تنها هيچ سودي نداشته بلکه تنها براي شما اتلاف هزينه را در برخواهد داشت . درحال حاضر علت اين مشکل ديگر مهم نيست ، بهتر است وقت را بيش از اين هدر ندهيد .
چيز عجيبي نيست ، در بازار کار خيلي اوقات فروش يک محصول سير نزولي پيدا ميکند و در مسير خود ممکن است خود سرمايه گذار و تمامي پيش نيازهاي موجود را با خود غرق کند.
البته فراموش نکنيدکه از ديد بازار ، مسئول اصلي اين قضايا خود شما هستيد نه محصول جديد ، بنابراين با احتياط پيش برويد .
4) بپذيريد که براي شروع يک سري اطلاعات کافي را نمي دانيد ، پس در کسب و به کارگيري آنها کوشا باشيد.
در صنعت و بازار جهان امروزي ، راهکارها و مهارتهاي جديد را بايد کسب کنيد . يکي از عمده دلايل شکست برخي شرکتهاي قديمي در دنياي امروزه اين است که همانند گذشته اصرار به اصول و راهکرد خود دارند و هيچ گاه در پي پذيرفتن تحولات جديد در مسير توليد يک محصول و کسب مهارتهاي لازم نيستند.
براي مثال ، شرکتهاي نرم افزار که کارشان پردازش يک محيط دستوري DOSبه محيط Web است ، اگر دستورات لازم طراحي را در قسمت command line لحاظ نکرده باشند ، مشتري در سايت با تصويري سياه و سفيد ، بدون عکس ،علامات و رنگ ، مواجه ميشوند . در دنياي اينترنت ، طراحي ، رنگ آميزي حرف اول را در ثبات مشتري مي زند . در نتيجه براي طراحي يک سايت موفق بايد روشها و مهارتهاي لازم را جهت برپايي آن آموخت .
5) اگر هنوز به صفر نرسيده ايد ، مي توانيد وام بگيريد يا بخشي از سهام شرکت را واگذار کنيد.
بهترين راه ممکن بررسي نيازهاي اصلي مشتريان است ، با نگاهي به محصولات مشابه محصول خوددر بازار مي بينيد که چطور تنها با تحولاتي کوچک توانسته اند نيازها را برآورده کنند ، شما نيز با بازنگري و تغييراتي در روند توليد محصول خود همراه با نوآوري از طريق تکنولوژي مدرن مي توانيد به اين موفقيت ها دست يابيد .
بطور دقيق بررسي کنيد که چه راهکارهايي را مي توانيد براي افزايش ارزش محصولات خود بکار گيريد . وام بگيرد يا بخشي از سهام خود را واگذار کنيد ، حقيقت اين است که مشريان شما خيلي به ساختار شرکت اهميتي نمي دهند و تنها براي آنها مهم اين است که نيازهايشان تأمين شود . براي درک بهتر به ادامه مطالب توجه کنيد :
6) از مشتريان خود نظرخواهي کنيد و سعي کنيد نتايج را در سير توليد لحاظ کنيد.
در اينجا نظر شما چندان اهميتي ندارد ، بلکه آن چيزي که در درجه اول مهم است تفکر و جايگاه شما نزد مشتريان است . درست است که آنها نمي توانند راه حلي مناسب را پيشنهاد کنند و يا بدرستي قادر نيستند مشکلات و نيازهاي خود را صريحا" در مورد استفاده از محصول شما بيان کنند ، اما با نظرخواهي و بررسي موارد مطرح شده مي توانيد دقيقا" بدانيد که آنها چه وقت و چقدر هزينه در اين راه در نظر مي گيرند و دريابيد که چه عاملي موجب توقف و يا کمتر شدن تقاضاي آنها شده است .
در نظرخواهي تنها به يک منطقه اکتفاء نکنيد ، در زمان ها و مناطق متفاوت اين مصاحبه را انجام دهيد تا با ديد بازتر و اطمينان بيشتر پيش برويد.
حال که متوجه مشکلات شديد ، ديگر در اينجا مسئله ي اصلي ، شروع کار ، بررسي و دستيابي به راه حل مفيد است.
7) نتيجه گيري از نظرخواهي
راههاي زيادي براي بررسي نيازهاي بازار است اينکه بهترين راه حل کدام است ، ساده ، واضح و يا حتي پيچيده فرقي نمي کند. اما براي درک مشکل اصلي ، ميتوانيد از بين نظرات جستجو کنيد ، بايد بدانيد که زيبايي کلام يا نوشتار در اين است که حداقل دو نفر مطلبي را دقيقا" يک شکل بيان کنند.
روش حفظ الگوي اصلي محصول ، راه حلي کم هزينه است ، شما مي توانيد با لحاظ اصلاحاتي جزئي و بدون نياز به تغييرات اساسي در الگوي اصلي توليد محصول خود، نيازهاي بازار را تأمين کنيد . شما براي توليد، امکانات اوليه خود را داريد ، تنها بايد يکسري امکانات مورد نياز را براي تغييرات جديد در خط توليد مد نظر بگيريد .
هدف شما افزايش ميزان فروش محصول با صرف حداقل هزينه و کار است . بعد از اعمال اصلاحات ، ممکن است تعداد محدودي از مشتريان خود را در بين زمان صرف شده از دست دهيد ، اما هزينه شما هدر نرفته ا ست ، چرا که ديگر مورد انتقاد قرار نمي گيريد.
8) نوآوري و خلاقيت را فراموش نکنيد :
براي نمونه توليد دستگاه تلفن را در نظر بگيريد. امروزه يک دستگاه تلفن عموما" بايد داراي بلندگو و ميکروفن باشد اما همزمان نيز مي توان امکانات زيادي را براي آن در نظر گرفت ، مثل ، مکالمه کنفرانس ، سيستم انتظار پشت خط ، نمايانگر شماره تلفن ،..
تمامي شرکت ها مي توانند همه امکانات فوق را روي يک تلفن پياده کنند ، اما چرا بيشتر سازنده ها دستگاه تلفن را بدون لحاظ کردن بلندگو توليدمي کند و در نتيجه ميزان فروش آنها پايين است .
واقعيت اين است که آنها وقتي براي بررسي و توليد يک محصول کامل نمي گذارند و به جاي آن طي صرف زمان هاي متعدد و هزينه هاي بالا دستگاه تلفن پيشرفته تري با امکانات ميکروفون و سيستم انتظار پشت خط ، توليدمي کند ، اما دوباره جاسازي بلندگو را به مدل بعدي اختصاص مي دهند!
و در اينجاست که سرمايه اوليه به خطر مي افتد ، چرا که بازار ديگر کشش خريد اين مدل ها را ندارد .
با تحقيق بروي وضعيت بازار روز و الگو برداري ، مي توان جلوي اين اشتباهات را گرفت.
9) اعمال تغييرات مورد نياز بروي تشکيلات سازمان، جهت موفقيت بيشتر در توسعه فروش و خدمات پشتيباني
مديريت اجرايي در اين راه امري بسيار مهم است . براي کسب جايگاه و نگهداري آن در بازار کار ، تنها توليد يک محصول خوب کافي نيست ، براي آگاهي از ديگر عوامل ، مي توانيد باز هم از وضعيت فروش محصولات ديگر ، نظرات مشتريان و نماينده هاي فروش آنها کمک بگيريد .
همچنين در نحوه ي استفاده از نرم افزارهاي تجاري مربوط به محصول خود و اجراي تغييرات در قسمتهاي مختلف آن ، اگر مهارتهاي لازمه براي استفاده از آن را نداشته باشيد و مصرانه ، تنها خودتان بخواهيد با آن کار کنيد ، مطمئنا" موجب وقوع اشتباهات و سير نزولي پيشرفت خود و در نهايت شکست در بازار خواهيد شد.
در کنار همه ي اينها با اشاره به نکته شماره " 5 " ، باز هم يادآور مي شويم که گرفتن وام يا واگذاري بخشي از سهام در موفقيت شما نقشي حياتي دارد.
10) نتيجه گيري
با مطالعه و بررسي نکات فوق ، شما در حال حاضر تمام زمينه ها را براي جذب مشتري و درآمد بيشتر ياد گرفته ايد ، اما به يادداشته باشيد که دو عامل اساسي براي موفقيت و درآمدي بالا ، بازاريابي و فروش است .
با رعايت راهکار شماره "9" جايگاه شما در بازار محکم شده است و تنها بايد در ارائه صحيح مراحل آن تمرکز کنيد.
در مرحله اول ،بايد متقاضي هاي خود را بشناسيد .دوم ، انتظارات آنها را جويا شويد و بفهميد چه عواملي در آنها ، انگيزه ي خريد را بالا مي برد. گام بعدي در مرحله خريد است :
به دليل تنوع تقاضاي مشتريان در بازار ، نحوه ي ارائه اطلاعات ، تبليغات و نوع فروش نيز متفاوت است . براي مثال مي توانيد ، بروي flash ، تاريخچه شرکت ، محصولات و مصاحبه اي از کساني که از استفاده ي محصول شما راضي بودند را آماده کنيد ، تا آنها براحتي و در فرصتي مناسب تر بيوگرافي شرکت را بررسي کنند.
در حقيقت ، موفقيت شما در گرو توليد يک محصول خوب همراه با بازاريابي قوي است.
پس از خواندن اين مطالب ، در کمال آرامش احساس مي کنيد که به دنيايي جديد وارد شده ايد :
عجله نکنيد ، به روش قبلي توليد و ارائه محصول خود فکر کنيد ؛ حالا مي توانيد با بکارگيري نکات فوق و اعمال تغييرات لازم ، گامي جديد در تحول کسب و کار خود بر داريد. هيچ انساني کامل نيست و هر کسي با ارتقاء روش خود ، الگوبرداري سودمند ، مي تواند به پيروزي برسد.
مهم اين است که با دقت محصول خود را طبق نياز بازار ويرايش دهيد و از منافع آن بهره مند شويد . بيشتر محصولاتي که هم اکنون بازار را تحت اختيار خود دارند ، روزي صاحبان شرکت هاي آنها اين گام هاي بزرگ را برداشته اند.
منبع:
مردمان پورتال جوانان ( www.mardoman.com ) ارسالي از طرف کاربر محترم :omidayandh /ع