اين مقاله رو براي آن دسته از مديراني که سعي در لوکس کردن وب سايت وردپرسي خودشون دارن و يا علي رغم تلاش هايي که جهت پيشرفت سايتشون چه از نظر جذب بازديد و چه کسب رتبه در موتورهاي جستجو انجام داده اند اما بي فايده بوده نوشته ام.

در ابتدا نظرتون رو به چند نکته ي مهم جلب مي کنم؛
1 – سايت خود را بشناسيد.
» براي سايت خودتون اهميت قائل باشيد ، اگه از مطالب کپي شده از وب سايت هاي ديگه استفاده مي کنيد بايد توجه کنيد که شما حتما اولين نفري نيستيد که کار کپي اين مطلب رو انجام ميده. کاري کنيد که فکر يک سايت مرجع بودن رو داشته باشيد و سعي کنيد مطالب محبوب سايت خودتون رو با استفاده از افزونه ي مرتبط در اين باره پيدا کنيد. اين کار باعث ميشه که شما از علاقه ي بازديد کننده ي خودتون با خبر بشيد و مطالب ديگري در اين مورد در وب سايت خودتون درج کنيد.
» از يک افزونه ي آمار استفاده کنيد و يا اگه نگران حجيم شدن ديتابيس خودتون هستيد از پايگاه هاي آمارگير متفاوت ديگر استفاده کنيد. با اين کار شما با keyword هاي متعدد که با جستجوي آن ها کاربران به سايت شما مراجعه کرده اند آشنا ميشيد و تسلط خودتون رو با توجه به موضوع وب سايت خودتون نسبت به کاربر بيشتر مي کنيد.
» سايت هاي موفقي که با موضوع وب سايت شما در حال فعاليت هستند رو دنبال کنيد. ببينيد چه پست هايي داده ميشه و چه پست هايي بيشترين بازديد رو به خودشون اختصاص داده. با اين کار شما به راحتي از تجربه هايي که ممکن بود توي مدت مديدي به دست مي آورديد ، يک شبه آگاه بشيد.
» از فروم هاي مختلف استفاده کنيد. دنبال اين باشيد که در فروم ها و در بخش مورد نظر شما چه تاپيک ها و درخواست هايي داده ميشه ، دنبال نيازهاي کاربران باشيد و با يک جمع بندي و گرفتن ميانگين ، درخواست هايي که تا حالا به جواب درستي نرسيده اند رو با کمي تحقيق بيشتر به جواب برسونيد و در وب سايت خودتون منتشر کنيد.
2 – پوسته ي وب سايت خود را سفارشي کنيد.
داشتن علم به اينکه تگ هاي مختلف در قالب وردپرسي شما در کجا بايد استفاده بشن و چگونه ، امر مهمي است که شايد براي شما اهميت زيادي نداشته باشه اما براي موتور هاي جستجو و بازديد کنندگان چرا.

2 – 1 – سعي کنيد از متا تگ هاي مناسبي براي description و keyword هاي سايت خودتون استفاده کنيد. بهتره از افزونه ي All in One SEO Pack استفاده کنيد. در قسمت کلمه هاي کليدي ، کلماتي که سايت شما رو به بهترين وجه معرفي مي کنه به کار ببريد و اون ها رو با يک کاما (,) از هم جدا کنيد. براي توضيحات هم مي تونيد از کلمات استفاده کنيد و يا در يک جمله به معرفي سايت خودتون بپردازيد که در اين مورد استفاده از کلمات Relevancy سايت شما را افزايش خواهد داد.
2 – 2 – از heading هاي مناسب براي عناوين مطالب خودتون استفاده کنيد. به طور کلي تعداد heading هاي موجود از h1 تا h6 متغير هستند ، که بنا به نوع مطلب و مکان قرار گفتن پست شما ، اين مقدار بايد متغير باشه. فايل index.php قالب خودتون رو باز کنيد و به خطي که عنوان پست شما را در بر داره رجوع کنيد. اين خط عموماً به شکل زير هست :
<a href=”<?php the_permalink() ?>”><?php the_title(); ?></a>
توجه کنيد که اين مقدار بين <h1></h1> قرار داشته باشند ، چرا که اولويت خواندن مطالب در سايت توسط موتورهاي جستجو با استفاده از اين مقادير مشخص ميشه که اولويت اول با h1 هست.
به همين ترتيب فايل هاي single.php و page.php سايت قالب رو باز کنيد و مطمئن شويد خطي که عنوان پست رو دربر ميگيره بين <h3></h3> باشه. شما به اين ترتيب مرتبه هاي مختلفي رو براي وب سايت خودتون در نظر ميگيريد. اگه قالبتون فايل هاي archive.php يا category.php رو هم داره بهتره به همين صورت تغيير بديد. براي مطالعه ي بيشتر heading ها مي تونيد به مراجع مختلفي رجوع کنيد.
2 – 3 – براي بارگذاري سريع تر وب سايت خودتون مي تونيد کوئري هاي مختلفي رو که براي fetch کردن اطلاعات بايد به ديتابيس متصل بشن ، حذف کنيد و به جاش مقدار ثابتي رو به کار ببريد. براي مثال در فايل header.php ، براي دريافت آدرس استايل ، لينک فيد ، charset و اين موارد از توابع زير استفاده ميشه :
<?php bloginfo(‘stylesheet_url’); ?>
<?php bloginfo(‘rss2_url’); ?>
<?php bloginfo(‘charset’); ?>
که شما مي تونيد به طور دستي و به شکل زير اين مقدار رو با آدرس هاي ثابت تغيير بديد تا براي هر بار لود شدن سايت بيخودي از سرعت وب سايتتون نکاهيد :
http://yoursite.com/wp-content/themes/yourtheme/style.css
http://yoursite.com/?feed=rss2
استفاده از يک افزونه ي خوب Cache هم باعث ميشه که سرعت سايت شما به طور محسوسي بالا بره ، البته معايبي از جمله cache شدن فايل هاي css ، js و استايل ها وجود داره که اگه در قالبتون تغييراتي ايجاد کريد بايد يک بار cache رو به طور کامل حذف کنيد. من افزونه ي W3 Total Cache رو پيشنهاد مي کنم.
2 – 4 – آيا شما فکر مي کنيد داشتن يک بلاک ” دوستان ” در سايدبار سايت شما و تبادل لينک با سايت هاي مختلف و طومار کردن سايدبار اون هم در همه ي صفحات لازمه ؟ و با فقط در صفحه ي ايندکس ؟

طي مقالات مختلفي که در مورد لينک دادن به سايت هاي متعدد موجوده ، موتورهاي جستجو سايت شما رو در نتايج نزول ميدن. چرا که با اينکار شما باعث پراکنده شدن بازديد کننده هاي خودتون هستيد و نه تنها سودي به خودتون نمي رسونيد بلکه ياعث نزول رنک و ترافيک خودتون ميشيد.
شما براي اينکه هم موجب از دست ندادن backlink ها و ترافيک خودتون بشيد و به قولي هم خر رو داشته باشيد و هم خرما ، بهتره با شرطي کردن بلاک ” دوستان ” براي نمايش فقط در ايندکس و صفحات ديگه به صورت نمونه ي زير عمل کنيد :
<?php
if (is_home()) {
echo “<div>”;
wp_list_bookmarks(‘title_li=&categorize=0′);
echo “</div>”;
} else {
echo “”;
}
?>
البته اين فقط يک نمونست ، شما مي تونيد بلاک دوستان خودتون رو از سايدبار بردايد ( اگه سايدبار ابزارک خور نيست ) و با تغيير کلاس هاي قبل و بعد از فانکشن و بين دو مقدار echo ، بلاک رو به صورت مورد نظر بياريد و کد رو در سايدبار قرار بديد.
2 – 5 – اگه قالب شما از قابليت نمايش تگ ها استفاده نمي کنه ، يا شما اهميتي به اضافه کردن تگ به پست هاي خودتون نمي ديد ، بايد بگم که سخت در اشتباهيد ، تگ ها در مطالب يکي از کاربردي ترين کلمات کليدي هستن که بايد آگاهانه انتخاب بشن. البته افزونه هاي متعددي هست که به صورت اتوماتيک از پست تعدادي کلمه رو مي گيره و به صورت تگ قرار ميده ، اما به نظر من چيزي بهتر از يک تگ دست نويس نيست. ابتدا فانکشن نمايش تگ ها رو اگه قالبتون نداره ، در فايل index و single و در حلقه ي پست قرار بديد :

<?php the_tags(); ?>
بهترين مکان براي گذاشتن تگ ها نزديک به title پست هست. چرا که با جستجويي که مرتبط با پست شما باشه خطوط اول مطلب در نتيجه ي جستجو نمايان خواهد شد.
2 – 6 – استفاده از noindex براي صفحات جستجوي سايت شما و يا صفحه ي login و ثبت نام و اين گونه صفحات مي تونه يک راه حل براي جلوگيري از ايندکس شدن بيهوده ي اين صفحات و نپرداختن به ريز جزئيات باشه. با استفاده از پلاگين robots meta plugin مي تونيد به راحتي اين تنظيمات رو در دسترس داشته باشيد.
2 – 7 – تغيير structure لينک مطالب سايت شما يکي از مواردي هست که مي تونه نقش مهمي در نتايج جستجو داشته باشه. البته اين به علاقه ي شما بستگي داره ، بهترين اختيار براي اين کار استفاده از permalink اي هست که نام پست رو دربر داشته باشه :
/%category%/%postname%/
بعد از تغيير لينک ثابت پست ها ، توجه داشته باشيد که فايل .htaccess شما که در روت وردپرس قرار داره شامل مقادير زير باشه :
<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule . /index.php [L]
</IfModule>
بعد از تغيير ساختار لينک مطالب ، بهتره افزونه ي Redirection رو به آدرس زير دانلود کنيد :
http://wordpress.org/extend/plugins/redirection/
بعد از نصب به قسمت تنظيمات پلاگين بريد و هر دو اختيار URL Monitoring براي Modified Posts ست کنيد تا در مدت يک ماهه اي که کل لينک مطالب شما نسبت به Priority اي که در سايت مپ دارن ، خونده ميشن به اين صورت ريدايرکت بشن.
3 – چگونگي انتشار يک مطلب خوب
نوشتن يک مطلب به همراه تصوير موضوعي ، تعيين نوع فونت ، رنگ ، پاراگراف ها در خواننده ي شما تأثير زيادي خواهد گذاشت. علاوه بر اين جنبه ي SEO رو نيز در بر خواهد گرفت.

3 – 1 – عنوان مطلب رو ، مبهم انتخاب نکنيد. سعي کنيد عنوان طوري باشه که با خوندش به موضوع کلي پست شما بشه پي برد. هميشه در حين جستجو نيمي از اولين خط جستجوي مطلب به نمايش گذاشته ميشه و نيمه ديگه از ادامه ي مطلب گرفته خواهد شد. تعداد کاراکترهايي که يک موتور جستجو به نمايش ميگذاره 160 کاراکتره ، پس دقت بيشتري در نوع نوشتن مطلب خودتون داشته باشيد.
3 – 2 – استفاده از alt براي تصاوير رو فراموش نکنيد. با استفاده از alt شما مي تونيد موضوع تصوير رو به صورت توضيح متني در بياريد. alt استفاده هاي مختلفي داره ، هنگامي که تصوير لود نشه نوشته ي alt به نمايش در مياد ، در موتورهاي جستجو در حين سرچ تصوير و يا خود متن ، از alt استفاده خواهد شد ، در مروگرهاي نوشتاري به جاي تصوير متن ، alt به نمايش گذاشته ميشه و براي روبات هاي موتورهاي جستجو نوشته ي alt خوانده خواهد شد. با آپلود کردن تصوير از طريق اديتور وردپرس مي تونيد alt رو هم مشخص کنيد اما اگه وقت لازم رو براي درج توضيح بر روي تصاوير نداريد از افزونه ي SEO Friendly Images استفاده کنيد که به صورت خودکار عنوان پست و نام تصوير رو به صورت alt بر روي تصوير درج مي کنه.
3 – 3 – از افزونه ي مطالب مرتبط استفاده کنيد. يکي از افزون هاي اينکار WP Related Posts هست که شما مي تونيد فانکشن مورد نظرشو در هر جايي که خواستيد در فايل single.php درج کنيد. توسط اينکار شما خواننده هاي مطالبتون رو به لينک هاي موجود و مرتبط ديگه تشويق مي کنيد.
3 – 4 – رنگ قرمز و bold کردن عبارت هاي مهم و مهيج در متن ، باعث جذب مخاطب براي بازديد بيشتر از پست هاي شما خواهد شد. استفاده از ترکيب رنگ آميزي متون مي تونه وقت بيشتري رو از کاربران براي بازديد از سايت شما بگيره.
3 – 5 – سعي کنيد چند خط به انگليسي در انتهاي متن فارسي خود ( قبل از تگ more ) ، توضيح بنويسيد ، انکار نميشه کرد که دايره ي جستجوي لغات انگليسي نه تنها محدود به کاربران انگليسي زبان هست بلکه يک زبان زنده ي جهاني است که در اکثر کشور ها به عنوان second language در حال استفاده هست ، پس اين فرصت رو از سايت خودتون نگيريد.
بحث SEO به همين چند مورد ختم نميشه ، اما همين چند مورد باعث ميشه نگاه شما به seo تغيير بکنه و راه حل هاي گوناگوني رو براي موفقيت خودتون به دست بياريد.
قابليت Shortcode و نحوه ي استفاده از آن
Shortcode از نسخه ي 2?5 وردپرس پا به عرصه گذاشت. البته اين ابزار بين سايت هاي فارسي به ندرت استفاده ميشه ، اما يکي از قدرتمندترين قابليت هاي وردپرسه که ميتونه مانع استفاده از پلاگين هاي زيادي بشه. امکاناتي که شايد هر پلاگيني در اختيار شما قرار نده.
با استفاده از shortcode ها به راحتي مي تونيد توابعي رو که قبلا در فايل functions.php خودتون تعريف کرديد در هر جاي مطلبتون از طريق اديتور وارد کنيد. البته اضافه کردن اين قابليت به سايدبار هم امکان پذيره که در ادامه بهش مي پردازيم.
» قبل از اينکه به توابع مختلف و چند مثال گوناگون برسيم ، نماي کلي shortcode به صورت زير هست :
[shortcode]
که اين “کوتاه کد” فيلتري رو که از قبل به نام shortcode در فايل فانکشن قالب شما درج شده به نمايش ميگذاره. همچنين توضيحات api اين قابليت در لينک زير قابل دسترسه :
http://codex.wordpress.org/Shortcode_API
1 – نمايش اطلاعات سايت :
ممکنه شما بخوايد در انتهاي متني که نوشتيد يک لينک از فيد rss خودتون به نمايش بگذاريد. يا ديگر اطلاعاتي که دوست داريد خواننده در انتهاي پست شما بخونه و اونو مورد اطلاع قرار بديد. درسته که مي تونيد اين کار رو از طريق خود اديتور هم انجام بديد ولي انجام اينکار براي هر بار پست دادن سخت تر از اضافه کردن يه shortcode به پست شماست. براي اينکار از يک فانکشن همانند زير مي تونيد استفاده کنيد :
function my_blog_info( $atts ) {
extract(shortcode_atts(array(
‘id’ => ”,
), $atts));
return get_bloginfo($id);
}
add_shortcode(‘info’, ‘my_blog_info’);
اين فانکشن رو بايد در فايل functions.php و در بين <?php … ?> قرار بديد. از اين پس در حين تايپ پست جديد به اديتور html رفته و مقدار [info id="rss2_url"] رو در هر جاي پست که خواستيد قرار بديد. با اين کار لينک rss شما به نمايش در مياد. به جاي rss2_url مي تونيد از بقيه ي فانکشن هاي وردپرس که مي تونن اطلاعاتي به کاربر بدن استفاده کنيد.
علاوه بر اين مي تونيد اين کد رو به شکل زير تغيير بديد و لينک رو به يک کلمه ي دلخواه وابسته کنيد و از دادن آدرس کامل که باعث شلوغي ميشه جلوگيري کنيد :
function my_blog_info( $atts, $content = null ) {
extract(shortcode_atts(array(
‘id’ => ”,
), $atts));
return ‘<a href=”‘.get_bloginfo($id).’”>’.$content.’</a>’;
}
add_shortcode(‘info’, ‘my_blog_info’);
که نتيجه رو مي تونيد با قرار داد مقدار زير در اديتور html ببينيد :
[info id="rss2_url"]My Rss Link[/info]
به همين راحتي ميشه از قدرت وردپرس بهترين استفاده کرد.
2 – نمايش مطالب يک دسته بندي به صورت رندوم
درسته که پلاگين هاي متفاوتي براي نمايش مطالب مرتبط وجود داره ، اما شايد شما نخوايد که اين مطالب رو در زير هر پست نشون بديد ، يا فقط بخوايد از يک کتگوري خاص در هر پست براي نمايش مطالب ديگه استفاده بکنيد. با استفاده از کد زير که بايد به فايل functions.php اضافه بشه به راحتي در هر کجاي پستتون به تعدادي که نياز داريد از يک کتگوري خاص ، مطالبي رو به صورت رندوم به نمايش بگذاريد :
function related($atts, $content = null) {
extract(shortcode_atts(array(
“num” => ”,
“cat” => ”
), $atts));
global $post;
$siteposts = get_posts(‘numberposts=’.$num.’&order=DESC&orderby=rand&category=’.$cat);
$links=’<ul>’;
foreach($siteposts as $post) :
setup_postdata($post);
$links.=’<li>»» <a href=”‘.get_permalink().’”>’.the_title(“”,”",false).’</a></li>’;
endforeach;
$links.=’</ul> ‘;
return $links;
}
add_shortcode(“posts”, “related”);
که شما به راحتي مي تونيد استايل بندي هم بکنيد. در اينجا متغير num براي تعيين تعداد پست ها و cat آي دي کتگوري مورد نظر هست. براي استفاده از اين shortcode از نمونه ي زير استفاده کنيد :
[posts num="5" cat="11"]
که 5 عنوان پست از کتگوري 11 به نمايش در مياد.
اما امکان جالبتر اينه که مي تونيد اين کدها رو در سايدبار خودتون هم قرار بديد. براي اضافه کردن اين shortcode ها در سايدبار مي تونيد فيلتر زير رو در فايل functions.php خودتون وارد کنيد :
add_filter(‘widget_text’, ‘do_shortcode’);
از اين به بعد با اضافه کردن ” کوتاه کد ” ها در ابزارک متني خودتون مي تونيد اونها رو به نمايش بذاريد.
اين ها مثال هايي ساده از اين امکان ارزشمند بود که مي تونيد با جستجو در موردش مثال هاي متفاوت ديگه اي رو ببينيد.
شرطي کردن زمينه هاي دلخواه در پست
شايد شما هم از زمينه هاي دلخواه توي پستتون استفاده مي کنيد اما هميشه واردشون نمي کنيد و دوست داريد هنگامي که وارد نشدن ، اون زمينه ي دلخواه به طور کامل به همراه متعلقاتش در صفحه ي مطلب شما نمايش داده نشه يا نوشته ي ديگه اي جاش به نمايش در بياد. براي اينکار به راحتي مي تونيد از if function استفاده کنيد ، در مثال زير ما از زمينه ي دلخواه num براي نمايش تعداد استفاده کرديم :
<?php
if(get_post_meta($post->ID, ‘num’,true)!= “”){
echo “تعداد : “.get_post_meta($post->ID, ‘num’,true).”";
} else {
echo “تعداد وجود ندارد.”;
}
?>
شما مي تونيد در echo دوم ، نوشته ي بين ” ” رو حذف کنيد تا کلا چيزي به نمايش در نياد.
منبع:http://www.gooyait.com ارسال توسط کاربر محترم سايت :hasantaleb