جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
انتخاب منصفانه
-(6 نفر) 
انتخاب منصفانه
بازدید 432
گروه: دنياي فن آوري
در نوشتار پيشين گفته شد که اصطلاح نرم افزار مديريت محتوا فراتر از اصطلاح رايج CMS است و به هر نرم افزاري اطلاق مي شود که امکان مديريت چرخه محتوا يعني ورود، نگهداري، دسته بندي، تصحيح و انتشار محتوا را به اشکال مختلف فراهم کرده است. جنس محتوا به محل مورد استفاده وابسته است که مي تواند محتواي آموزشي، دانش نامه، مقاله سياسي، يادداشت شخصي، گپ و گفت يا هر چيز باشد که اطلاعات (محتوا) خوانده مي شود.
همچنين گفته شد که نرم افزارهاي مديريت محتوا در سال هاي اخير در گروه هاي مختلف دسته بندي شده و با عناوين مختلفي چون سيستم مديريت عام محتوا (CMS)، سيستم مديريت جامع محتوا (Portal)، وبلاگ هاي شخصي (Blogs)، سيستم هاي مديريت فروش (eCommerce)، سيستم هاي مديريت گروه و انجمن (Forum/Groupware)، سيستم هاي مديريت محتواي دانش نامه (Wikis)، مديريت اسناد (DMS)، سيستم مديريت آموزش الکترونيک (LMS)، سيستم مديريت اسناد آموزشي (LCMS) و غيره مورد استفاده قرار مي گيرند. درباره تکنولوژي هاي رايج صحبت شد و بنا بر دلايل مطرح شده در سطور پاياني آن نوشتار، قرار شد که محدوده انتخاب نرم افزار مديريت محتوا به گونه هاي مبتني بر زبان برنامه نويسي PHP و پايگاه داده هاي MySQL و PostgreSQL محدود شود. رسم است که از تجربه هاي موفق شرکت هاي ديگر در انتخاب انواع و اقسام ابزارها مانند نرم افزارهاي مديريت محتوا به صورت گسترده استفاده مي شود. مهم آن است که اين ابزارها بايد هم راستا با استراتژي و سياست هاي کلان شرکت ها باشند. از اين رو پيش از انتخاب ابزار، بر رعايت سه گام اصلي تاکيد مي شود.
1) تعريف و تفکيک سرويس هايي که قرار است ارائه شود؟ (Portfolio)
2) تعريف نوع مخاطباني که قرار است از اين سرويس ها استفاده کنند؟ (Demand)
3) هزينه تهيه و نگهداري و استفاده از سرويس هاي ارائه خواهد شد؟ (Finance)
در گام اول خدماتي که قرار است ارائه شود تعريف شده و چشم اندازي از ابزارهاي موردنياز ترسيم مي شود. در گام دوم مشخص مي شود که اين خدمات براي کدام دسته از مخاطبان طراحي شده و در گام سوم تبيين مي شود که هزينه عرضه و استفاده از اين خدمات چگونه است؟ با رعيت گام هاي سه گانه فوق الذکر مي توان حدود و ثغور ابزارهاي فني را مشخص کرد. همچنين بر وجود دو رويکرد متفاوت و متقابل در طراحي و توليد نرم افزارهاي مديريت محتواي متن باز و رايگان تاکيد شد. اگر قرار باشد دقيق تر صحبت کنيم بايد رويکردهاي دوگانه را به سه رويکرد اقيانوس بي کران، چاه لايتناهي و درياچه امن تعميم داده و درباره مشخصات هريک به اختصار بگويم که: . رويکرد اول که اقيانوس بي کران خطاب مي شود به توليد نرم افزار همه کاره توجه نشان مي دهد و مشابه اقيانوسي به عمق يکي دو سانتي متر و وسعتي بي کران است. کميت امکانات در اين گونه نرم افزارها فراوان است که با قابليت هاي فني محدودي ارائه مي شوند. نرم افزارهاي عام راه اندازي وب سايت و پورتال مانند DotNetNuke و WebGUI و TikiWiki از اين دسته اند.
رويکرد دوم که به گونه اي فانتزي چاه لايتناهي خوانده مي شود، به توليد نرم افزار تخصصي اعتقاد دارد و همانند چاهي به قطر يکي دو سانتي متر و عمقي بي نهايت است. کميت امکانات در اين قبيل نرم افزارها محدود اما از بعد کيفي قابل توجه است. نرم افزارهاي تخصصي وبلاگ و دانش نامه مانند MovableType و WordPress و MediaWiki از اين دسته اند. . رويکرد سوم که چند سالي است مورد توجه قرار گرفته، درياچه امن خوانده مي شود و گرته برداري هوشمندانه اي از رويکردهاي دوگانه قبلي است، بدين صورت که اعتقادي به ارائه امکانات کيفي لايتناهي و امکانات کمي بي کران نداشته و بر ايجاد تعادل در امکانات منتخب تاکيد دارد. به طور خلاصه مي توان گفت که رويکرد درياچه امن بر ارائه بهنيه امکانات اصرار مي کند. نرم افزارهاي مبتني بر اين رويکرد از يک سو امکانات قابل توجهي دارد و از ديگرسو قدري هم وارد لايه هاي تخصصي مي شود. نرم افزارهاي Drupal و Plone بهترين نمونه هاي توليد شده با رويکرد بهينه هستند.

? هزينه مالکيت نهايي
 

تب استفاده از فرآورده هاي جنبش متن باز و رايگان چنان بيداد مي کند که توجه به زير و زبر کار در اين هياهو اغلب فراموش مي شود. انتخاب نرم افزارهاي متن باز اغلب براساس تصور نادرست کاهش هزينه ها صورت مي گيرد. اصطلاح Total Cost of Ownership در ميان زعماي وادي فناوري اطلاعات بسيار مورد استفاده قرار دارد و به مجموع هزينه هايي اطلاق مي شود که از ابتداي تعريف خدمات تا پايان آن بايد صرف شود. موسسه گارتنر نشان داده که تعريف انواع خدمات نيازمند گرد آمدن دانش و ابزارهاي سخت افزاري و نرم افزاري و مديريت و پشيباني و غيره است. در اين ميان 70 درصد هزينه ارائه خدمات صرف ارائه خدمات پشتيباني شده و تنها 6 درصد هزينه صرف تهيه نرم افزار مي شود. سخت افزار حدود 15 درصد و پياده سازي شبکه حدود 2 درصد از کل هزينه خدمات را صرف مي کنند. حدود 7 درصد از کل هزينه نيز به علت عدم دسترسي خدمات تلف مي شود. براين اساس مي توان گفت که استفاده از نرم افزارهاي متن باز در بهترين حالت کمتر از يک بيستم در هزينه کل صرفه جويي خواهد کرد. موضوع ارائه خدمات کيفي پشتيباني جايگاه ويژه اي در برنامه ريزي هاي اغلب سازمان هاي ايراني که وظف به ارائه خدمات الکترونيک هستند ندارد. خلاصه اين که درآمد اصلي اغلب شرکت هاي حاضر در وادي فناوري اطلاعات و ارتباطات از بطن خدمات حاصل مي شود.

? آيا مديريت محتوا ضرورت دارد؟
 

بعضي سازمان ها نيازي به استفاده از نرم افزار مديريت محتوا نمي بينند و صرف داشتن آدرسي اينترنتي (URL) و يکي دو صفحه ثابت (html) که آدرس و تلفن تماس با سازمان در آن لحاظ شده باشد را کافي مي دانند. اما اگر بيش از يکي دو مرتبه در ماه نياز به تغيير محتوا يا انتشار محتواي جديد داريد، اگر وجود بلاگ در وب سايت شما ضرورت دارد، اگر مي خواهيد تغييرات را به طور مستقيم و بدون دخالت برنامه نويسان در محتواي وب سايت اعمال کنيد، اگر مي خواهيد که وابستگي جغرافيايي به وب سايت نداشته باشيد و از هر نقطه آن را مديريت کنيد و اگر مي خواهيد که وب سايت شما به سهولت توسط سيستم هاي جستجو مانند ياهو و گوگل شناسايي شوند، ناگزير به استفاده از نرم افزار مديريت محتوا هستيد، در غير اين صورت همان صفحات ثابت براي شما کفايت خواهد کرد.

? از منظرهاي مختلف
 

انتخاب نرم افزار مديريت محتوا را از منظرهاي مختلف مي توان بررسي کرد. به عنوان مثال مي توان چند نکته را مورد توجه قرار داد و نرم افزارهاي متعدد را با آن فيلتر کرد، يا فهرستي از قابليت هاي خاص را تهيه و انطباق قابليت هاي مختلف نرم افزارهاي گوناگون را با آن بررسي کرد. توصيه مي کنيم که از هر دو منظر به موضوع انتخاب بهينه نرم افزار مديريت محتوا نگريسته شود تا انتخابي جامع و مانع صورت گيرد.

? انتخاب از منظر نکته هاي کليدي
 

? اول؛ به طور عمومي اين گونه تصور مي شود که تمام نرم افزارهاي مديريت محتوا براي توليد، تغيير، انتشار و نگهداري محتوا به کار مي روند و کار ديگري براي انجام ندارند. کارکرد اصلي نرم افزارها و شيوه مديريت محتوا را در همين قدم بايد زير ذره بين قرار داد. به عنوان مثال نرم افزار WordPress براي ايجاد وبلاگ شخصي و خرده وب سايت ها استفاده مي شود. از Drupal و Plone براي ايجاد وب سايت هاي بزرگ و متعدد استفاده مي شود. همچنين بايد در شيوه مديريت محتوا نيز دقيق شد. برخي از نرم افزارهاي ايجاد وبلاگ اجازه تعريف صفحه نمي دهند و تمام کارها را به صورت خودکار (هوشمند) انجام مي دهند.
? دوم؛ کار با محتوا به شکل ذاتي با امکاني به نام ويرايشگر گره خورده است. ويرايشگر بخشي از نرم افزار محسوب مي شود که بين کاربر و نرم افزار قرار گرفته و دريچه اي است که محتوا را از کاربر دريافت کرده يا براي ايجاد تغيير در اختيار کاربر قرار مي دهد. برخي از نرم افزارها از ويرايشگرهاي ضعيف استفاده مي کنند که امکانات مختصري دارند. برخي ديگر اين ضعف را با امکان افزودن نرم افزارهاي ويرايشگر مرتفع ساخته اند. ويرايشگر مطلوب بايد از دسته ويرايشگرهاي WYSIWYG باشد. البته اين گونه از ويرايشگرها با امکاناتي همراه هستند که کمتر مورد استفاده قرار مي گيرند.
اگر به ويرايشگرهاي ساده نياز داريد، از انواع WYSIWYG صرف نظر کنيد. در ضمن WYSIWYG مخفف عبارتي است که ترجمه اش مي شود محتوا به همان صورتي نمايش داده مي شود که وارد ويرايشگر شده است.
? سوم؛ اين مورد را به دقت مورد بررسي قرار دهيد که آيا نرم افزار مورد نظر شما امکان مديريت منابع محتوايي ديگر مانند انواع فايل و تصاوير را مهيا کرده است يا خير. اغلب نرم افزارهاي مديريت محتوا از اين مشکل رنج مي برند و امکانات مناسبي عرضه نمي کنند. در ضمن به غناي امکانات مديريتي تصاوير دقت و شيوه هاي علامت گذاري فايل ها بيشتري داشته باشيد.
? چهارم؛ امکان جستجو از جنس امکانات حياتي سيستم هاست. بيشتر کاربران، وب سايت ها را از طريق وب سايت هاي جستجو پيدا مي کنند. غناي امکانات جستجو تضمين مي کند که وب سايت به سهولت قابل دسترس است. اغلب نرم افزارهاي مديريت محتوا شامل بخشي ذيل عنوان مديريت جستجو (Search management) هستند، اما کيفيت در موارد مختلف متفاوت است. منابع متعددي در اين باره صحبت کرده اند و استفاده از آنها اکيدا توصيه مي شود. شک نکنيد که امکان جستجوي اغلب نرم افزارهاي مديريت محتوا براي فعاليت هاي جدي کفايت نمي کند.
? پنجم؛ اين نکته بديهي را به خاطر بسپاريد که تکنولوژي نرم افزاري نبايد شيوه نمايش محتوا را مشخص کند، بلکه چگونگي نمايش محتوا بايد به طور کامل توسط کاربر مديريت شود. ارائه چنين امکاني به معماري نرم افزار بستگي دارد. بسياري از نرم افزارهاي کنوني از معماري MVC پيروي مي کنند که محتوا در لايه اي مستقل (Content) نگهداري مي شود و در لايه اي ديگر نمايش (Design) داده مي شود. برنامه نويساني که به تجربه هاي موفق ديگران وقعي نمي نهند و بر شيوه نه چندان موثر خود اصرار مي ورزند کم نيستند و بايد از اين دست نرم افزارها اجتناب کرد.
? ششم؛ استراتژي سازماني و سياست شرکت ها جايگاه مخاطب را مشخص مي کند.
چنانچه اين امر از موارد ضروري قلمداد شود، بايد از نرم افزارهايي بهره برد که امکان گردآوري و دسته بندي نظرات کاربران را فراهم سازند. اغلب نرم افزارها امکاناتي در اين باره عرضه مي کنند که براي امور ساده کفايت مي کند. در کاربري هاي جديد بايد از امکاناتي حرفه اي مدد جست که برقراري ارتباط دوطرفه با مخاطب را در اختيلر مديريت قرار مي دهد.
?هفتم؛ اينکه حدود و ثغور اختيارات و بازه عمل کاربران مشخص شود از مهم ترين ويژگي هاي نرم افزارهاي فاخر است. غناي اين امکانات به کاربري وب سايت و تعداد مخاطب و کاربران پشتيبان مربوط مي شود. برخي از نرم افزارها مي توانند به دقت مشخص کنند که کدام کاربر، در کدام بخش ها، چه نقش هايي (Roles) دارد و مجاز (Permission) به انجام کدام کار است. حتي چگونگي انجام کارها نيز در برخي نرم افزارها قابل تعريف است. در نرم افزارهاي فاخر مي توان جريان محتوا (Workflow) را به طور کامل تعريف، مديريت و حتي ارزيابي کرد.
? هشتم؛ اينکه بتوان به نسخه هاي قبلي محتوا دسترسي داشت براي برخي از افراد و سازمان ها واجد اهميت است. اين امکان اغلب با عنوان Versioning در نرم افزارهاي مديريت محتوا قرار مي گيرد و استفاده از آن چندان ضرورت ندارد. بيشتر دانش نامه ها و وب سايت هاي خبري از طرفداران اين امکان هستند.
? نهم؛ بسيار مشاهده شده که يک سازمان واحد نياز به راه اندازي و مديريت چندين وب سايت دارد و براي هر يک، از نرم افزاري مشابه و مستقل استفاده کرده است. برخي از نرم افزارهاي مديريت محتوا امکاني تحت عنوان Multiple Website دارند که به مدد آن مي تواند چندين وب سايت مختلف را با دامنه هاي متفاوت با يک نرم افزار واحد راه اندازي و مديريت کرد.
اين امکان بيش تر مطلوب سازمان ها بود، اما افراد حقيقي نيز چندي است که از اين امکان بهره مي گيرند و بعيد نيست که ظرف دو سه سال آينده به امکان اصلي بسياري از نرم افزارهاي مديريت محتوا تبديل شود.
? دهم؛ پشتيباني از زبان هاي مختلف به اهداف مالکان نرم افزار مديريت محتوا مربوط مي شود. چنانچه قرار باشد از زبان هاي ديگر مانند عربي و انگليسي و سواحيلي و اردو و اسپانيولي و پرتغالي پشتيباني شود، همان بهتر که از نرم افزاري استفاده شود که اين امکان را به صورت ذاتي در خود دارد. اين قبيل نرم افزارها را در اصطلاح Multilingual خطاب مي کنند. همچنين براي پشتيباني از زبان فارسي بايد نرم افزار از UTF 8 پشتيباني کند.
?يازدهم؛ اين که کدام يک از نکات فوق ارجحيت دارند به مراجعي مربوط مي شود که قصد راه اندازي وب سايت را دارند. شايد نکته هفتم (نقش ها و مجوزها) از نکته دوم (ويرايشگر) اهميت بالاتري داشته باشد. امنيت دسترسي ها و امکان انتخاب دستي URL براي هر مطلب و امکان تعريف Metadata براي هر مطلب و امکان دسته بندي هاي متنوع و پشتيباني از RSS و پشتيباني از CSS و تکنولوژي هاي توسعه و دسترسي به منابع آموزشي و موارد ديگر را نيز مي توانند در زمره نکات مهم قرار داد. در بخش بعدي، فرايند انتخاب نرم افزار مديريت محتوا را از منظري ديگر مورد بررسي قرار خواهم داد.

? انتخاب از منظر ويژگي هاي فني
 

پيش از آغاز اين بخش، ذکر اين نکته لازم است که نرم افزارهاي مختلف از منظر ويژگي هاي فني توسط منابع و مراجع مختلف در دسته هاي متفاوتي قرار مي گيرند که براي مخاطب عام معنادار هستند. در صورتي که مخاطب خاص مي داند وضعيت فلان نرم افزار در فلان دسته بندي ضعف قلمداد مي شود يا خير.
? اول؛ نيازمندي هاي فني (System Requirements) نرم افزار را از منظر بستر فني مورد بررسي قرار مي دهد. نوع سيستم عامل، وب سرور، پايگاه داده، مجوزها، زبان برنامه نويسي و غيره در اين دسته قرار مي گيرد. به طور خلاصه مي توان گفت که نرم افزارهاي متن باز مبتني بر زبان برنامه نويسي PHP و پايگاه داده MySQL و وب سرور Apache در اولويت قرار دارند. براي سيستم هاي بزرگ استفاده از پايگاه داده شئ گراي PostgreSQL توصيه مي شود. ديگر اين که اغلب نرم افزارهاي جديد مستقل از سيستم عامل طراحي مي شوند. هر چند ثابت شده است که کارايي سيستم عامل لينوکس بالاتر است.
? دوم؛ امنيت (Security) از ويژگي هاي بسيار حياتي است که از جنبه هاي مختلف در انتخاب نرم افزار تاثير خواهد داشت. مواردي چون تصديق هويت (Authentication) و SSL و مجوزهاي دسترسي مشروط مانند Captcha و مديريت نشست ها (Session Management) در اين حوزه بررسي مي شوند.
در صورت امکان توصيه مي شود که مطالعه جامعي در اين باره توسط کارشناسان فني مجموعه انجام شود. اين را هم بگوييم که نرم افزارهاي کنوني به پشتيباني از گونه هاي مختلف Authentication مانند Granular و Kerberos و LDAP و غيره اکتفا مي کنند.
? سوم؛پشتيباني (Support) از موارد حائز اهميت در انتخاب نرم افزار است. امکان دريافت خدمات حرفه اي، مشاوره، دسترسي به انواع مکتوبات، وب سايت هاي مرجع، کنفرانس هاي منطقه اي، دسترسي به مراکز داده حرفه اي طرف قرارداد با توسعه دهندگان نرم افزار و... ذيل امنيت مورد بررسي قرار مي گيرند. اين که بالاخره مرجعي براي رفع مشکلات وجود داشته باشد و حتي بتوان در ازاي صرف هزينه مشورت دريافت کرد، براي برخي سازمان ها اهميت دارد. اين موارد کمتر براي افراد حقيقي مهم تلقي مي شوند، هر چند قابل اغماض نيستند.
? چهارم؛ سهولت استفاده (Ease of Use) به امکاناتي اشارت دارد که تسهيل کننده مديريت محتوا و کاربران باشند. امکان آپلود يک باره تعداد زيادي فايل (Mass Upload)، امکان ورود محتوا به صورت Drag & Drop، امکان پيش نمايش وب سايت (Prototyping)، امکان لغو دستورات (Undo)، امکان تبادل فايل هاي فشرده (Zip Archives)، امکان استفاده از ويرايشگر WYSIWYG، امکان تعريف آدرس هاي دلخواه (Friendly URLs) و امکان مديريت کامل بر تصاوير از جمله مواردي است که موجب سهولت در استفاده از نرم افزار خواهد شد. سرعت، دقت و لذت کار با نرم افزار با استفاده از اين امکانات افزايش قابل توجهي خواهد داشت.
? پنجم؛ کارايي (Performance) شامل موارد پيشرفته اي چون نگهداري موقت محتوا براي درخواست هاي متعدد (AdvancedCaching)، امکان تبادل غيرهمزمان داده ميان پايگاه داده ها (Replication) و امکان مديريت درخواست ميان سرورهاي مختلف (Load Balancing) مي شود. اين گونه امکانات اغلب مورد استفاده وب سايت هاي بزرگ قرار گرفته و براي منابع محتوايي محدود اهميت ندارد.
? ششم؛ ابزارهاي مديريتي (Management Tools) که به طور کامل در اختيار مديريت مجموعه قرار مي گيرد و از موارد فوق العاده مهم در انجام بهينه مديريت محسوب مي شود. مديريت تبليغات، مديريت منابع محتوايي مانند تصاوير و فايل هاي متنوع، مديريت دسترسي به بخش هاي مهم، مديريت چند وب سايت ذيل يک نرم افزار، مديريت محتواي اضافي، مديريت آمارها، مديريت جريان کاري مجموعه و مديريت قالب هاي بصري در اين حوزه مورد بررسي قرار مي گيرند. توجه به اين بخش اهميت وافري براي مالکن وب سايت هاي بزرگ و پرمخاطب دارد. اغلب نرم افزارهايي که با عنوان پورتال (Portals) و دانش نامه (Wikis) منتشر مي شوند در اين زمينه غني از امکانات هستند.
? هفتم؛ امکانات تعاملي (Interoperability) مورد نياز تمام مجموعه هاست. اين موارد بيشتر در نرم افزارهايي مطرح مي شوند که با عنوان شبکه هاي اجتماعي (Social Network) منتشر مي شوند. پشتيباني از RSS و UTF 8 و WebDAV و سازگاري با XHTML در اين حوزه بررسي مي شود. هر چه امکانات تعاملي وب سايت بالاتر باشد، امکان مشارکت مخاطبان در جريان محتوا افزايش خواهد يافت.
? هشتم؛ انعطاف (Flexibility) بيشتر مفهوم فني دارد و به امکاناتي اشاره مي کند که موجب دسترسي آسان تر به محتوا و مديريت بهتر مجموعه مي شوند. به عنوان مثال امکان بازنويسي آدرس اينترنتي براي هر صفحه (URL Rewriting) و امکان تعريف اطلاعات تکميلي (Metadata) و امکان توليد محتوا و استفاده متعدد از يک محتوا (Content Reuse) يا پشتيباني از امکان فني CGI Mode که براي برخي مجموعه هاي ضروري قلمداد مي شود از اين موارد است. چنانچه دو نرم افزار را که تفاوت هاي در اين حوزه دارند با يکديگر مقايسه کنيد، خواهيد ديد که استفاده از نرم افزاري که شامل اين امکانات است براي پشتيبان و مخاطب سهل تر خواهد بود.
? نهم؛ امکانات ذاتي (Built in Applications) شامل تمامي امکانتي است که در سيستم هاي مختلف ذيل عناوين Module و Component شناخته مي شوند و انجام فعاليت هاي اصلي مجموعه هاي تحت وب را در اختيار دارند. تمام آنچه که بلاگ، امکان چت، امکان دسته بندي، انواع گزارش گيري ها، تقويم، پرسش هاي مکرر، نظرسنجي، راي گيري، نظرات کاربران، نقشه وب سايت، امکان RSS و ويکي خطاب مي شوند در اين بخش قرار مي گيرند. تنوع امکانات در اين بخش به نوع نرم افزار بستگي دارد. به عنوان مثال نرم افزار e107 در اين باره فوق العاده فقير است و براي پياده سازي وب سايت هاي بزرگ مناسب نيست، حال آنکه نرم افزارهاي Drupal و TikiWiki غني از انواع امکانات هستند. ذکر اين نکته ضرورت دارد که برخي امکانات به صورت ذاتي در بطن نرم افزار تعبيه نشده است. با مراجعه به وب سايت مرجع نرم افزار مي توان از امکانات متعددي که در گذر زمان توسعه داده شده است استفاده کرد و دامنه فعاليت هاي نرم افزار را توسعه داد.
? دهم؛ تجارت الکترونيک (eCommerce) چند صباحي است مورد توجه اغلب توسعه دهندگان نرم افزارهاي مديريت محتوا قرار گرفته است و امکاناتي براي پشتيباني از آن در بطن نرم فزارها قرار گرفته است. البته هستند نرم افزارهايي که به طور اختصاصي براي اين کار طراحي و توليد شده اند. برخي از نرم افزارها امکانات ضعيفي در اين حوزه عرضه کرده اند، اما بستر لازم براي توسعه اين قبيل امکانات رادر بطن نرم افزار لحاظ شده است. برخي ديگر در اين زمينه هم فقير محسوب مي شوند.

? نتيجه گيري
 

به طور قطع نمي توان گفت که فلان نرم افزار براي استفاده همگان مناسب است، اما تجربه هاي موفق بسياري از شرکت ها خبر از موفقيت عام برخي نرم افزارها مي دهد. از آنجا که استفاده از نرم افزارهاي مبتني بر زبان PHP را براي داخل کشور توصيه کرديم، مي توانيم چند نرم افزار را براي کارهاي مختلف معرفي کنيم. بدون شک Drupal بهترين گزينه براي وب سايت هاي پر ترافيک و بزرگ است که قابليت مديريت چندين زير وب سايت را نيز مهيا کرده است. نرم افزارهاي Joomla و mambo براي راه اندازي وب سايت هاي متوسط مناسب هستند. هرچند نرم افزار Movable Type با زبان Perl نوشته شده، اما همراه با WordPress بهترين گزينه براي دارندگان وبلاگ ها و وب سايت هاي جمع و جور محسوب مي شوند. نرم افزار MediaWiki به عوان گزينه اول و TikiWiki به عنوان گزينه بعدي براي راه اندازي دانش نامه مناسب هستند. شرايط نرم افزارهاي انجمن (Forum) مانند گذشته نيست و بسياري از نرم افزارهاي مديريت محتوا امکانات مشابه و گاهي قوي تر عرضه مي کنند. براي راه اندازي شبکه اجتماعي مي توان از Drupal و Elgg استفاده کرد.
نرم افزارتجارت الکترونيک دوران ابتدايي رشد خود را طي مي کنند و مانده است که بالغ شوند، اما OSCommerce براي استفاده گزينه مناسبي است. علاوه بر اين حداقل بيست تا سي نرم افزار متن باز ديگر هم هستند که براي استفاده مناسب هستند. اميدواريم در آينده نزديک مطالعه اي موردي ترتيب داده و نرم افزارهاي معروف Plone و Drupal و Liferay را از جنبه هاي مختلف براي استفاده در سازمان هاي بزرگ مورد بررسي قرار دهيم.
منبع:www.aftabir.com
ارسال توسط کاربر محترم سايت : mohamadaminsh
اضافه کردن نظر
نام:
پست الکترونيک:
نظرات کاربران:
کد امنیتی: تصویر امنیتیتغییر عکس