همه دانش آموزان، به خصوص آناني كه با طبيعت كمتر ارتباط دارند، بايد فرصت مشاهده گياهان و جانوران مختلف را در كلاس درس و زمين مدرسه داشته باشند. بر اساس استانداردهاي ملي آموزش علوم امريكا ( 1996 ) درك شكوه و پرمايگي و هيجان دانستن درباره طبيعت، از جمله مهم ترين اهداف آموزش علوم در مدارس است . كسب چنين تجربه اي براي دانش آموزان ساكن در مناطق شهري اغلب دشوار است، زيرا با وجود خيابان هاي آسفالت شده و ساختمان هايي كه دسترسي به فضاي باز را محدود مي كنند، طبيعت بسيار دور از دسترس به نظر مي رسد . با وجود اين، دانش آموزان شهري نيز مي توانند به روش هاي گوناگوني تجربه هاي زيست محيطي داشته باشند و طبيعت را در جاهايي كه انتظار آن نمي رود، پيدا كنند .
استانداردهاي ملي آموزش علوم دانش آموزان را به كنجكاوي علمي فرامي خواند . اين فرايند از آمادگي تا پايه چهارم شامل راهكارهاي زير است:
• پرسيدن سؤال
• طرح ريزي و اجراي آزمايشي ساده
• استفاده از ابزار ساده براي جمع آوري اطلاعات
• فراهم كردن يك توضيح نهايي
• و در آخر تبادل نظرها و توضيح ها