از مهمترين جنبه هاي هر كسب و كار چه بزرگ و چه كوچك، چه خرده فروشي و چه تجارت ميان شركت ها، تعيين مارك تجاري به شمار مي رود. به كار گيري يك استراتژي موثر در ارتباط با مارك تجاري به شما امكان اتصال به بازار رقابت را مي دهد. اما «تعيين مارك تجاري» دقيقا به چه معناست؟ و تاثير آن بر يك كسب و كار چه مي تواند باشد؟
? اصول تعيين مارك تجاري
مارك تجاري شما به منزله وعده يي است كه به مشتري خود داده ايد. اين مارك محدوده انتظارات از محصول يا خدمات شما را براي مشتري مشخص نموده و تمايزي ميان آنچه شما عرضه مي كنيد با آنچه رقيب شما عرض مي كند به وجود مي آورد.
مارك تجاري از آنچه هستيد، آنچه مايليد باشيد و دريافت مشتريان از شما نشات مي گيرد. آيا در حرفه خود تشكيلاتي تك رو و نوآور محسوب مي شويد يا با تجربه و معتبر؟ آيا محصولي با كيفيت و بهايي بالا داريد يا با كيفيت بالا و بهايي اندك؟ طبيعي است داشتن هر دو اين شرايط در آن واحد ميسر نيست، به خاطر داشته باشيد محتملا برآوردن تمام و كمال خواسته هاي كليه اصناف براي شما امكان پذير نيست. هويت شما بايد بر اساس آنچه گروه مشتريان مورد نظر شما نياز دارند شكل گيرد. شالوده مارك تجاري لزوما لوگوي شما مي باشد.
ضروري است در وب سايت، كالاهايي كه جهت بسته بندي و تبليغ مورد استفاده قرار مي دهيد نوعي يكپارچگي منظور شود تا ارتباط آنها با مارك تجاري حفظ شود.
? استراتژي مارك تجاري
استراتژي مارك تجاري يعني به چه نحوه چه اندازه، كجا، چه وقت و براي چه كساني جهت برقراري ارتباط از طريق مارك تجاري برنامه ريزي مي كنيد.
? ارزش ايجاد شده حاصل از مارك تجاري
تعيين مارك تجاري با ثبات و بر پايه يك خط مشي صحيح منجر به ايجاد ارزش مارك تجاري خواهد شد كه «ارزش افزوده» براي محصولات و خدمات شركت شما تعبير مي شود. اين ارزش افزوده به شما امكان مي دهد تا به اعتبار مارك تجاري، براي محصول خود بهاي بيشتري مطالبه نماييد در حالي كه ساير محصولات يكسان ولي فاقد مارك تجاري معتبر از اين امتياز بي بهره اند. روشن ترين نمونه از ايندست محصول كوك است در برابر سودا، از آنجايي كه كوكاكولا مارك تجاري قدرتمندي است به طبع توانسته با بهاي بالاتر جوابگوي بازار مصرف وسيع تري نيز باشد.
ارزش افزوده نهفته در ذات مارك تجاري به طرق ديگري نيز خود را ظاهر مي سازد. مثلا: نايك براي دستيابي به بازار مورد نظر همواره محصولاتش را از طريق ستارگان دنياي ورزش عرضه نموده است.
? تعريف مارك تجاري
تعريف مارك تجاري سيري است براي كشف استعدادهاي نهاني و نقاط ضعف يا به كلام ساده تر خوديابي كلي. اين فرآيند مي تواند دشوار، وقت گير و گاه ناخوشايند باشد. در اين راستا پاسخگويي به پرسش هاي زير سودمند خواهد بود:
? رسالت تشكيلات شما چه مي باشد؟
? مزايا و ويژگي هاي محصولات / خدمات خود را در چه مي دانيد؟
? مشتريان فعلي و احتمالي چه تصوري از تشكيلات شما دارند؟
? مي خواهيد با چه روش هايي با اين تشكيلات همكاري كنند؟
بررسي جامعي صورت داده و طي آن نيازها، عادات و خواسته هاي مشتريان فعلي و احتمالي را دريابيد. بر احتمالات تكيه نكرده و واقعا آنها را درك كنيد. از آنجا كه تعريف مارك تجاري و ايجاد يك استراتژي صحيح گاه پيچيدگي هايي دارد پس بهره گيري از تخصص يك گروه مشاور كسب و كار كوچك يا يك مركز توسعه كسب و كار كوچك به عنوان اهرمي براي رسيدن به مقصود ايده مناسبي خواهد بود.
? اقدام به ايجاد مارك تجاري
پس از تعر يف جهت تقويت و ترويج مارك تجاري خود چگونه عمل مي كنيد، به توصيه هاي زير توجه كنيد:
? يك لوگوي چشمگير انتخاب نموده و هر جا مقتضي بود آن را در معرض ديد قرار دهيد.
? پيام هاي كليدي خود را مشخص نموده و آن را در كنار مارك خود درج كنيد.
? مارك تجاري خود را يكپارچه سازيد. بسط مارك تجاري به شيوه هاي مختلف از جمله پوشش درمحل كار، پاسخگويي به تماس هاي تلفني، امضاء و علائم استفاده شده در ايميل ها و مواردي از اين قبيل ميسر است.
? آهنگي ابداع كنيد كه با اجراي آن در كليد ارتباطات مكتوب يا بصري، مستقيم يا غير مستقيم انعكاس مارك تجاري شما باشد.
? يك شعار تبليغاتي به وجود آوريد، يك عبارت به يادماندني، پر معنا و موجز بر گزينيد كه جوهر مارك تجاري را در بر گيرد.
? الگويي را طراحي نموده و استانداردهايي براي كالاهاي تبليغاتي معين كنيد از رنگ ها، نمادها و ا ندازه هاي يكسان بهره ببريد.
? ثبات خود را حفظ كنيد. اين نكته در انتها آورده شده چون در تمام موارد بالا دلالت مي كند.
منبع: كارآفرينان اميركبير
روزنامه تفاهم
ارسال توسط کاربر محترم سايت : omidayandh